Kontakt

lostarysacz@poczta.internetdsl.pl

Start Kronika Rok 2015 - 2016 Wycieczka do Sandomierza
Wycieczka do Sandomierza

Wycieczka klas: 1b i 1c odbyła się w dniach 16-17 czerwca 2016 r. Pierwszego dnia zwiedzaliśmy Sandomierz zlokalizowany na siedmiu wzgórzach. Naszą ciekawość wzbudziła podziemna trasa turystyczna, czyli sandomierskie piwnice, które zostały zbudowane w okresie od XIII - XVI w. Powstanie systemu korytarzy jest związane z dziejami sandomierskich kupców, którzy potrzebowali przestrzeni do magazynowania swoich towarów. W ten sposób w ubiegłych stuleciach pod Starówką powstała pajęczyna korytarzy, która dzisiaj udostępniona jest do zwiedzania. Zobaczyliśmy także Bramę Dominikańską zwaną Uchem Igielnym. Interesującym obiektem była oryginalna rzeźba - instalacja kotwicy, znajdująca się na sandomierskim Rynku. Dzieło przedstawiało starą kotwicę z łańcuchem. Jego ogniwa pospawano i umocowano w pionie, a na  kotwicy umieszczona została tabliczka z napisem „zakotwiczenie nieba”. Na jednym z wzgórz wznosił się przepiękny zamek królewski, zbudowany przez króla Kazimierza Wielkiego. Nasza grupa spacerowała również Wąwozem Świętej Królowej Jadwigi, tzw. „lessowym szlakiem”, który został wydrążony przez wody polodowcowe. Najbardziej zainteresowały nas drzewa, których korzenie można było dokładnie obejrzeć. Ciekawie wyglądały też skałki przypominające „Szachy sandomierskie”. Po długim, atrakcyjnym dniu udaliśmy się do bursy szkolnej na pyszną kolację.

Drugiego dnia wczesnym rankiem pojechaliśmy do zamku Krzyżtopór, położonego w miejscowości Ujazd w województwie świętokrzyskim. Zamek w stylu włoskim budowany był w latach 1627–1644 przez Krzysztofa Ossolińskiego, ale nigdy nie został w pełni ukończony. Warto podkreślić, że była to największa budowla pałacowa w Europie przed powstaniem Wersalu. Kolejnym punktem naszej wycieczki stał się słynny Pacanów – stolica Koziołka Matołka. Tutaj znajduje się Europejskie Centrum Bajki, można również zobaczyć figurki słynnego bohatera bajki Kornela Makuszyńskiego. W Pacanowie zjedliśmy obiad, a następnie wyruszyliśmy w drogę powrotną do domu. Do Starego Sącza dotarliśmy ok. godz. 16.00. Pomimo zmęczenia wszyscy byliśmy bardzo zadowoleni z wycieczki.

(Tekst: Dominika Słowik, Agnieszka Suchonek, Justyna Koral i Lidia Gabryś – kl.1b, Zdjęcia: Angelika Cebula – kl.1b)