Kontakt

Liceum Ogólnokształcące
im. Marii Skłodowskiej-Curie
w Starym Sączu

ul. Partyzantów 15
33-340 Stary Sącz

tel. 18 446-05-83
fax  18 446-05-83

e-mail:

lostarysacz@poczta.internetdsl.pl

Start Aktualności Dobrze zaPROJEKTowana Szkoła
Dobrze zaPROJEKTowana Szkoła

4 marca 2020 roku Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej-Curie w Starym Sączu zostało uhonorowane certyfikatem  „Dobrze zaPROJEKTowanej Szkoły” i znalazło się na mapie ogólnopolskich placówek dydaktyczno – wychowawczych, które podejmują ambitne wyzwania edukacyjne umożliwiające uczniom odkrywanie pasji i twórcze doskonalenie kompetencji XXI wieku. Honorowy patronat na konkursem sprawuje Minister Edukacji Narodowej, Uniwersytet Jagielloński, Uniwersytet Warszawski, Politechnika Warszawska i Ministerstwo Cyfryzacji.

Do ogólnopolskiego konkursu starosądeckie liceum zakwalifikowało się ze względu na realizowany innowacyjny projekt "gamifikacja na lekcjach biologii", który koordynuje nauczyciel Aneta Mamala.

Certyfikat "Dobrze zaprojektowanej Szkoły" stanowi wyjątkową nagrodę dla szkoły, która inicjuje ambitne wyzwania edukacyjne oraz umożliwia twórcze doskonalenie kompetencji XXI wieku. Przyznany tytuł stanowi potwierdzenie, że szkoła podchodzi do edukacji w sposób nowoczesny, jest otwarta na uczniowskie inicjatywy, tworzy dobre warunki do rozwijania pasji i wspierania talentów, wprowadza niestandardowe formy nauki motywując uczniów do większej aktywności oraz jest atrakcyjna dla rodziców, którzy poszukują dla swoich dzieci szkoły inspirującej i twórczej.

Na czym polega gamifikacja, która realizowana jest w starosądeckim liceum? Gamifikacja oraz grywalizacja to modne słowa, które od pewnego czasu pojawiają się w kontekście szkoleń, biznesu a teraz edukacji. Dzięki wzorowaniu się na rozwiązaniach sprawdzonych w grach prowadzone lekcje są ciekawsze, a uczniowie znacznie bardziej zaangażowani i zmotywowani do pracy.

-Szkoła dla ucznia jest nudna. Większość lekcji realizowana jest metodą podawczą a uczniowie uczą się metodą „3xZ”czyli zakuć, zdać i zapomnieć. Taką metodą uda się skończyć szkołę, ale jest to nieefektywne. Moi uczniowie nie mogą się uczyć na „3xZ” stąd poszukiwania efektywnych metod nauczania. Taka jest gamifikacja -mówi Aneta Mamala, nauczyciel biologii, która realizuje gamifikację w dwóch szkołach –Gry, które stworzyłam na lekcjach biologii zbudowane są z kilku elementów. Rdzeń gry tworzą misje czyli zadania obowiązkowe. Są to testy, quizy, karty pracy itp. Tworzę też zadania dodatkowe, aby Ci ambitni nie nudzili się w tej grze a Ci słabsi mogli nadrobić swoje braki. Nie brakuje też zadań tajemnych. Aby uczniowie dostali się do tego zadania zamkniętego muszą wykonać dodatkową misje np fiszki czy eseje. To motywuje uczniów. Gra ma finał i jasno określony koniec czyli punkty, które finalnie przekładam na ocenę. W tej grze nie ma rywalizacji. Nie ma, że kto pierwszy ten lepszy. Każdy może ją ukończyć i każdy może wygrać. To działa motywująco. Cała gra zamknięta jest w fabule, która przenosi nas do innego świata. Gracz na bieżąco informowany jest o postępach w grze. Rozdaje także odznaki za postawy, które ja preferuje: za systematyczność, za pomoc, za pracę w grupie. Uczniowie przenoszą się do innego świata. I te zadania, które wydają się dla nich trudne stają się dla nich motywacją, żeby rozegrać grę. Nauka staje się zabawą. Pracują systematycznie i utrwalają wiedzę, bo dobrze wiemy, że królową nauk jest powtórzenie.  Gamifikacja wyzwala pozytywne emocje a to przekłada się na lepszą pamięć. Nie „3xZ” ,  ale trwała wiedza, systematyczna praca i duża motywacja do pracy.

 


LO Stary Sacz 2011