Kontakt

lostarysacz@poczta.internetdsl.pl

Start Kronika Rok 2015 - 2016 Wycieczka do Zakopanego
Wycieczka do Zakopanego
W dniach 8-9 czerwca, klasa II b wraz z wychowawczynią p. Dorotą Kruczek oraz p. Teresą Szewczyk, wyjechała na wycieczkę do Zakopanego. Wczesnym rankiem zebraliśmy się na starosądeckim rynku i razem z przewodnikiem tatrzańskim, p. Stanisławem Leśnikiem,  wyruszyliśmy w trasę.  Podczas drogi, przewodnik opowiadał nam ciekawe  historie dotyczące naszego regionu,  a także wskazywał na warte uwagi miejsca i zabytki.  Około godziny 9. dotarliśmy na miejsce.  Swoją przygodę rozpoczęliśmy od wyprawy na Morskie Oko.   Po drodze mijaliśmy jedno z najciekawszych miejsc podczas wędrówki,  były to „Wodogrzmoty Mickiewicza”, piękne wodospady powstałe na potoku Roztoka.  Ich piękno podziwialiśmy z położonego nad potokiem mostku.  Następnie zatrzymaliśmy się przy leśniczówce  „Wanta”, gdzie kontynuowaliśmy trasę, idąc leśną ścieżką.  Podczas trasy mijały nas bryczki z końmi wiozące turystów, którzy o własnych siłach nie mogli dojść do upragnionego celu. Niebawem dotarliśmy na Włosienicę, rozległą polanę, z której rozciąga się niesamowity widok na szczyty otaczające Morskie Oko.  Po   dotarciu do schroniska PTTK, byliśmy już prawie u kresu swojej wędrówki.  Tam też zatrzymaliśmy się na dłuższy odpoczynek, a następnie obeszliśmy  dookoła linię brzegową Morskiego Oka.  Zdumiewające  widoki wynagrodziły nam trudy wyprawy, a na  tle przepięknych gór  zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcie klasowe.  W drodze powrotnej mieliśmy przyjemność zobaczenia kilku sarenek,  które oswojone nie bały się mijających je turystów.   Wczesnym wieczorem zeszliśmy ze szlaku, gdzie czekał nasz autobus, aby udać się do Schroniska „Murań”.  Po odpoczynku  wyruszyliśmy na Krupówki  znajdujące się nieopodal miejsca naszego zakwaterowania.  Wieczorny spacer był dla nas relaksem po całym dniu spędzonym w górach. Podziwialiśmy także panoramę Zakopanego z rozciągającymi się wkoło domkami w stylu zakopiańskim.  Po powrocie do schroniska i  po wieczornej toalecie, zmęczeni, udaliśmy się do łóżek, aby odpocząć i przygotować się na kolejny dzień pełen przygód i wrażeń.
Następnego  dnia, pełni nowej energii wstaliśmy wcześniej, aby kontynuować naszą dalszą wycieczkę w pięknych górach.  Około godziny 8.30. opuściliśmy schronisko i wyruszyliśmy w drogę na Krzeptówki.  Tam też w towarzystwie naszego przewodnika zwiedziliśmy Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej.  Kościół ten wybudowany dla Matki Boskiej przez mieszkańców Zakopanego,  górali-artystów jako votum za uratowanie życia papieża Jana Pawła II po zamachu, wywarł na nas ogromne wrażenie.  Obok sanktuarium obejrzeliśmy: kaplicę, a także ołtarz, przy którym  Jan Paweł II odprawiał mszę  pod Wielką Krokwią.  Dzięki przewodnikowi poszerzyliśmy wiedzę na temat oglądanych zabytków. Kolejnym punktem naszej wycieczki była Gubałówka.  Na jej szczycie obserwowaliśmy przepiękne widoki pobliskich wiosek  Zakopanego, m.in. Ząb-rodzinną miejscowość skoczka narciarskiego -Kamila Stocha.  Największą atrakcją tego dnia  był zjazd kolejką linową z Butorowego Wierchu. Przez kilkanaście minut z wysokości 20 m, mogliśmy podziwiać panoramę gór.  Później udaliśmy się na cmentarz na Pęksowym Brzysku, gdzie pochowani zostali zasłużeni polscy artyści m.in.: Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Stanisław Witkiewicz i Kornel Makuszyński. Obok cmentarza znajduje się pierwszy kościół parafialny w Zakopanem.  Wchodząc do środka mogliśmy zobaczyć figurki ludowe i obrazy z połowy  XIX w.  Następnie pojechaliśmy na Krupówki, gdzie skosztowaliśmy przysmaków regionalnych i kupiliśmy pamiątki. Po chwilach odpoczynku, nadszedł czas na ostatni punkt naszej wycieczki-Muzeum Jana Kasprowicza na Harendzie.  Dzięki ciekawym opowieściom z życia poety , a także panującym klimacie drewnianej budowli, mogliśmy się przenieść myślami do początku lat 20. XX w., kiedy w tym domku mieszkał i tworzył Jan Kasprowicz.  W pobliżu mieści się mauzoleum, gdzie pochowany został artysta.
W drodze powrotnej pomimo zmęczenia na każdej twarzy widoczna była radość, zwiedziliśmy niesamowite miejsca naszych polskich gór. Odkryliśmy najciekawsze zakątki Zakopanego i Tatr, a dodatkowym atutem była przepiękna pogoda.   Po powrocie wieczorem do domu, wycieczkę zaliczyliśmy do bardzo udanej .  Te dwa dni były okresem , kiedy oderwani od codziennych spraw, mogliśmy razem z klasą i panią wychowawczynią, spędzić niezapomniane chwile we wspólnym i  miłym gronie.