Kontakt

lostarysacz@poczta.internetdsl.pl

Start Kronika Rok 2014 - 2015 Wycieczka do Warszawy
Wycieczka do Warszawy
W dniach 12-13 czerwca  zespół w składzie Julia Mazurek z klasy II d, Patrycja Sikorska z klasy I b i Jan Wąchała z klasy II c miał  przyjemność zwiedzać Warszawę. Na wycieczkę do stolicy pojechaliśmy w nagrodę za zajęcie III miejsca  w konkursie historycznym „Golgota Wschodu – losy Polaków w Związku Radzieckim w 75. rocznicę zbrodni katyńskiej i pierwszych deportacji” organizowanym przez Panią poseł Barbarę Bartuś i krakowski oddział Instytutu Pamięci Narodowej. Finał odbył się 18 maja w Bieczu. Oprócz wycieczki otrzymaliśmy również bardzo wartościowe nagrody książkowe.
Wyjechaliśmy w nocy z czwartku na piątek. Po długiej i męczącej podróży przed 9 rano dojechaliśmy do Warszawy. Pierwszym punktem naszej wycieczki był Sejm, gdzie mogliśmy na żywo przyjrzeć się obradom, posłuchać wypowiedzi posłów na temat przegłosowywanych ustaw oraz zobaczyć jak tak naprawdę odbywa się głosowanie. Mogliśmy pospacerować korytarzami tak dobrze nam znanymi z telewizji. Dzięki uprzejmości Pani Poseł mogliśmy także na chwilkę wejść na salę obrad senatu. Następnie pojechaliśmy do Muzeum Narodowego, gdzie oglądaliśmy wspaniałe dzieła. Największe wrażenie zrobił na nas obraz pt. „Bitwa pod Grunwaldem” autorstwa Jana Matejki.
Kolejnym miejscem, do którego się udaliśmy buło Muzeum Wojska Polskiego. Mogliśmy tam zobaczyć jak zmieniały się metody walki na przestrzeni dziejów naszego państwa. Naszym zdaniem najciekawsza była wystawa dotycząca I i II wojny światowej.
Pierwszego dnia mieliśmy także zaszczyt gościć w Kancelarii Prezydenta. Mieści się tam niewielka restauracja gdzie zjedliśmy obiad ufundowany przez panią Poseł Bartuś.
Po obiedzie udaliśmy się do Muzeum ks. Jerzego Popiełuszki. Było to najciekawsze ze zwiedzanych przez nas muzeów. Pomimo zmęczenia wszyscy z zaciekawieniem słuchali księdza, który opowiadał nie tylko o ks. Jerzym, ale także o kardynale Stefanie Wyszyńskim i papieżu Janie Pawle II, prezentując trudną dla naszego narodu ówczesną historię. Ostatnim punktem tego dnia były słynne „Złote Tarasy”.
Późnym wieczorem dotarliśmy do miejsca zakwaterowania, aby odpocząć i następnego dnia zwiedzać dalej. W sobotę zwiedzaliśmy piękny park łazienkowski oraz Zamek Królewski. Zobaczyliśmy też Grób Nieznanego Żołnierza.
Ostatnim miejscem, które odwiedziliśmy  był cmentarz powązkowski. Widzieliśmy mogiły wielu znanych osobistości jak chociażby Juliana Tuwima, Jacka Kaczmarskiego czy gen. Wojciecha Jaruzelskiego. Znaleźliśmy także grób autora książki pt.: „Kamienie na szaniec” (Aleksandra Kamińskiego) oraz miejsca upamiętnienia  bohaterów tej opowieści czyli Aleksego Dawidowskiego, Jana Bytnara oraz Tadeusza Zawadzkiego. Pod pomnikiem upamiętniającym katastrofę smoleńską zapaliliśmy symboliczny znicz.
Tak dobiegła końca nasza wycieczka. Późnym wieczorem wyjechaliśmy z Warszawy. Do Nowego Sącza wróciliśmy dopiero nad ranem w niedzielę. Były to dwa dni pełne niezapomnianych wrażeń. Poznaliśmy wielu wspaniałych ludzi, którzy podzielają nasze zainteresowanie historią. Ten wyjazd pozostanie na długo w naszej pamięci. Bardzo dziękujemy Pani Teresie Szewczyk za przygotowanie nas do konkursu  oraz Pani Annie Grys za opiekę nad nami podczas wycieczki. Mamy nadzieję, że za rok także weźmiemy udział w tym konkursie i uda nam się do niego przygotować na podobnym poziomie.