Kontakt
Liceum Ogólnokształcące
im. Marii Skłodowskiej-Curie
w Starym Sączu
ul. Partyzantów 15
33-340 Stary Sącz
tel. 18 446-05-83
fax 18 446-05-83
e-mail:
Kino Młodego Człowieka |
Dnia 22 lutego bieżącego roku młodzież starosądeckiego liceum po raz drugi wzięła udział seansie filmowym, zorganizowanym w ramach cyklu Kino Młodego Człowieka w Centrum Kultury i Sztuki im. Ady Sari w Starym Sączu. Warsztaty poprowadził ceniony filmoznawca Filip Nowak, który we wstępnych słowach przybliżył nam ogólny zamysł i koncepcję filmu japońskiej produkcji pt. „Hotaru no haka, 火垂るの墓” , co w tłumaczeniu polskim oznacza „Grobowiec Świetlików”.
Wojna jako bezlitosny, krwawy akt zbrojny, zbierający największe żniwo niewinnych ofiar, w doskonały sposób została ukazana w dziele japońskiego reżysera Isao Takahata. Film ten, choć animowany jest odzwierciedleniem okrutnych czasów II wojny światowej w Japonii. Klasyk japońskiej kultury przepełniony jest obrazami nędzy, głodu, rozpaczy i powszechnie panującej znieczulicy na cierpienia innych istot. Próba podjęcia zobrazowania dramatycznych wydarzeń miała na celu propagowanie wiedzy na temat osób cywilnych w zgliszczach wojny, a także posłużyła jako zabieg literacko - psychologiczny, nakreślający „ zakrzywioną” rzeczywistość na podstawie powieści Akiyuki Nosaki. „21 września 1945 roku noc mojej śmierci” Tymi słowami rozpoczyna się film. Jego głównymi bohaterami są nastoletni chłopiec Seita, wykazujący się ponadprzeciętnym sprytem i odwagą oraz młodsza siostra Setsuko, która symbolizuje płomień nadziei na lepsze jutro, tlący się w sercach mieszkańców okupowanego miasta. Podczas jednego z nalotów rodzeństwo traci matkę i staje w obliczu wyzwania - egzystencji w bezkompromisowym świecie. Dzieci zdane są jedynie na łaskę dalszej rodziny, która nie jest im przychylna. Po kolejnych konfrontacjach z krewnymi chłopiec unosi się dumną i postanawia wraz z siostrą opuścić gniazdo rodzinne. Bohaterowie osiedlają się w jednym z leśnych schronów, ciesząc się „swobodą” i „wolnością”. Jednak sielanka nie trwa zbyt długo. Beztroskie chwile kończą się wraz ze zderzeniem z brutalną rzeczywistością i problemami dnia codziennego. Informacja o śmierci ojca, a także ciągły głód, ubóstwo i choroba siostry, doprowadzają głównego bohatera na skraj wytrzymałości psychicznej i fizycznej. Trudności nieustannie narastają i pogłębiają się. W kluczowym momencie ukazana jest agonia i śmierć Setsuki, która była jedynym szczęściem i ostoją dla brata. Jej niewinność i śmiech były bodźcem do dalszej walki o przetrwanie. Wraz ze śmiercią młodszej siostrzyczki obumarła część duszy chłopca. Finalnie główny bohater umiera jako nędzarz na dworcu kolejowym, wywołując strach i obrzydzenie wśród przechodniów. W końcowej scenie ukazane są pośmiertne losy rodzeństwa. Ich dusze „odpoczywają” na wzgórzu, spoglądając na odrodzone miasto. Film, choć prosty w swej istocie, jest skarbnicą wiedzy dotyczącej historii i kultury japońskiej, a także odzwierciedleniem upodlonych charakterów ludzi na skutek ekstremalnych warunków życia. Na koniec publiczność została poproszona o rozważenie słuszności o upamiętnianiu ofiar tragedii wojny w podobny sposób. Czy aby na pewno jest to chęć przekazania kolejnym pokoleniom wartości historycznych? Czy może sposób na sukces komercyjny? Z tym pytaniem zostawiam również Was, drodzy czytelnicy i zachęcam do kontemplowania nad powyższą kwestią. Pamiętajmy, iż „Naród, który nie zna swej historii skazany jest na powtórne jej przeżycie”.
|