AKTUALNOŚCI9 września 2015 r. Przedstawiam model budynku naszego ukochanego Liceum Ogólnokształcącego wykonany przez ucznia z klasy III A (2015/2016) - Alberta Maciuszka. 26 czerwca 2015 r. Kolejna praca z działu Starosądecka architektura. Kaplica pod wezwaniem Przemienienia Pańskiego w Starym Sączu wykonana przez Wioletę Wojdyło z klasy II a (2014/2015). 22 czerwca 2015 r. Kolejna praca z działu Starosądecka architektura. Kapliczka pod wezwaniem św. Kingi w Starym Sączu - wykonana przez Aleksandrę Gromalę z klasy I b (2014/2015). 1 maja 2015 r. Kolejna praca z działu Starosądecka architektura. Kapliczka z Moszczenicy Wyżnej - wykonana przez Karola Wilczyńskiego z klasy II a (2014/2015). 29 marca 2015 r. W dziale prace uczniów następna strona internetowa uczennicy z klasy I B Aleksandry Gromali 26 marca 2015 r. Kolejna praca z działu Starosądecka architektura. XIX-wieczna Kapliczka z Tylmanowej - wykonana przez Wioletę Wojdyło z klasy II a (2014/2015). 24 marca 2015 r. W dziale prace uczniów przedstawiam stronę internetową Arlety Fiut z klasy I B o sobie 3 listopada 2014 r. Rozpoczyna się drugi etap trzeciej edycji konkursu "Świat jest GeoGebryczny". Szczegóły w zakładce dotyczącej konkursu. 21 września 2014 r. Rozpoczyna się pierwszy etap trzeciej edycji konkursu "Świat jest GeoGebryczny". Szczegóły w zakładce dotyczącej konkursu. 23 stycznia 2015 r. Przedstawiam pracę ucznia z klasy II a Alberta Maciuszka, przedstawiającą Kapliczkę Najświętszego Serca Pana Jezusa – przy ul. Biegonickiej STAROSĄDECKA ARCHITEKTURA NowośćGrupa zdolnej i ambitnej młodzieży z naszego liceum rozpoczyna cykl publikacji na temat architektury Starego Sącza. Na stronie naszej szkoły będą publikowane prace uczniów wykonane za pomocą programu Google SketchUp. Będą to modele różnych obiektów architektonicznych znajdujących się w Starym Sączu jak również w jego okolicy. Wielkie podziękowania należą się panu dyrektorowi Andrzejowi Sojce za zadeklarowaną pomoc i udostępnienie historycznych zdjęć tworzonych obiektów.
10.03.2014 r. - Przedstawiam pracę dotyczącą geometrii starosądeckich maswerków >>>> Starosądeckie maswerki WORDChciałbym w tym miejscu zapoznać Was z pojęciem typografii. Jest to termin posiadający szereg pokrewnych znaczeń związanych z użyciem znaków pisarskich w druku, prezentacją ich na ekranie monitora komputerowego itp. Ta, jak się za chwilę okaże, bardzo skomplikowana wiedza będzie nam przydatna podczas zajęć dotyczących formatowania tekstu.
A oto jedno z bardzo ciekawych przysłów Fredericka Goudy'ego (amerykański typograf urodzony w 1865 roku), który powiedział:
Każdy kto spacjuje minuskuły jest także zdolny do kradzieży owcy. Czemu typografowie uważają, że spacjowanie to wyróżnienie z piekła rodem? (Spacjowanie jest bardzo często popełnianym przez Was błędem!) I może jeszcze jedno tajemnicze stwierdzenie, które pokaże Ci jak mało wiemy o zasadach typografii: Dywiz nie może przekraczać 1/3 firetu. Aby odpowiedzieć sobie na zadane wcześniej pytanie i zrozumieć ostatnie zdanie zachęcam do zaglądnięcia na następujące strony: Krótki artykuł o edycji tekstu przybliżający kilka podstawowych pojęć. pobierz plik Pliki ćwiczeniowe w formacie pdf
Formatowanie czcionki i akapitu
Tabele
Wzajemne położenie grafiki i tekstu
Ćwiczenia bardziej złożone
TutorialNowość - tworzenie listy wielopoziomowej (konspektu numerowanego). EDYTOR RÓWNAŃW wielu dokumentach, szczególnie dotyczących matematyki, chemii i fizyki, nie wystarcza umiejętność sprawnego posługiwania się indeksem górnym i dolnym. W dokumentach takich często występują bardzo skomplikowane zależności, do napisania których potrzebne jest specjalne narzędzie: edytor równań
A oto kilkanaście wzorów służących do samodzielnego przećwiczenia: FRAKTALEChciałbym przedstawić pewien fragment moich prac - galerię fraktali. Fraktalami interesowałem się już od pewnego czasu, jednak dopiero niedawno postanowiłem sam zabrać się za ich generowanie. Oczywiście z racji tego, że są to moje początki nie znajdziemy tu jakichś nadzwyczajnie oryginalnych prac, jak np. na stronie Fractal.art.pl, na którą zapraszam. Zachęcam uczniów naszej szkoły do zainteresowanie się tym tematem. ALGORYTMIKAAlgorytm - przepis, który podaje czynności, jakie należy wykonać, aby osiągnąć rozwiązanie problemu w skończonej liczbie kroków.
Termin algorytm ma swoje korzenie w średniowieczu i wziął się ze zniekształcenia nazwiska wielkiego uczonego arabskiego Al Chuwarizmiego.
Al Chuwarizmi, działając w Domu Nauk kalifa Al Mamuna
w Bagdadzie, opublikował ważne dzieła matematyczne,
wśród nich Hisab al al dżabr w'al muqabala – traktat o
rozwiązywaniu równań, z którego wzięła nazwę algebra
– jeden z głównych działów matematyki. W traktacie tym,
poza wprowadzeniem systemu zapisu pozycyjnego,
zaczerpniętego od Hindusów, a zwanego arabskim,
podał między innymi metody rozwiązywania równań
kwadratowych.
Schemat blokowy to plan algorytmu przedstawiony w formie graficznej struktury elementów zwanych blokami. Zazwyczaj wykonywano go w formie pisemnej lub za pomocą specjalnych programów (niestety komercyjnych). Na szczęście pojawił się darmowy program i dodatkowo w języku polskim JavaBlock. Program można pobrać ze strony javablock.sourceforge.net. Tam też znajduje się szczegółowa instrukcja obsługi programu.
Chciałbym również zaproponować kilka według mnie ciekawych stron dotyczących algorytmiki:
GOOGLE SKETCHUPWtyczki dla SketchUp-a.
Google SketchUp umożliwia tworzenie w bardzo prosty sposób trójwymiarowych modeli (domy, statki kosmiczne, rzeźby itp.), a następnie umieszczanie ich w aplikacji Google Earth. Możliwy jest również eksport przygotowanych projektów do kilku formatów w tym JPG, TIF, BMP, PNG. Gotowe projekty można udostępnić innym użytkownikom za pomocą 3D Warehouse. Wersja darmowa jest przeznaczona przede wszystkim do nauki i zabawy, a jej licencja wyklucza możliwość użytku komercyjnego. Dla profesjonalistów przygotowana jest płatna wersja SketchUp Pro 8. Daje ona możliwość eksportu do większej liczby formatów i z większą rozdzielczością. Dostępne są też narzędzia do modelowania rzeźby terenu i tworzenia animacji. Licencja na wersję profesjonalną daje też dostęp do forum i pomocy technicznej, umożliwia też komercyjne wykorzystanie tworzonych projektów. Tutaj można pobrać program >>>>
Przedstawiam pracę wykonaną przez Michał Nakielskiego z klasy II A EXCELArkusz kalkulacyjny Excel jest popularnym narzędziem analitycznym wykorzystywanym do gromadzenia, przetwarzania i prezentowania danych. Odpowiednie połączenie formuł obliczeniowych z innymi dodatkami programu sprawia, że aplikacja staje się niezastąpionym narzędziem obliczeń statystycznych i analitycznych. Na prośbę uczniów klasy I E umieszczam >>> skoroszyt, w którym można zapoznać się podstawami programu. Hasło do pliku otrzymacie na lekcji. Miłej nauki. Kolejne materiały. Tutaj można pobrać pliki z ćwiczeniami dotyczące zastosowania funkcji i formuł w programie: >>> skoroszyt1 oraz >>> skoroszyt2 . KOSTKA RUBIKATen dział strony powstał w celu zachęcenia was do wzięcia udziału w mistrzostwach naszej szkoły w układaniu kstki rubika. Zabawa kostką polega na takim ułożeniu kwadratów, aby na każdej ścianie wszystkie posiadały jeden kolor - to oczywiste. Jak to zrobić? Liczba kombinacji różnych ułożeń kostki 3×3 wynosi 43 252 003 274 489 856 000 (ponad 43 tryliony)! Wynalazca kostki Ernő Rubik pierwszy raz układał kostkę przez miesiąc. Nasz rodak Michał "Plechoss" Pleskowicz został tegorocznym (2011 r.) mistrzem świata w konkurencji klasycznej kostki Rubika 3x3, przy okazji pobił rekord w średniej z 5 czasów na 8.65 sekund oraz rekord świata w pojedynczym ułożeniu jedną ręką 13.57 sekund. Macie szanse na pobicie tego wyniku (cha cha cha). Stron dotyczących kostki jest całe mnóstwo. Ja polecam ten adres kostkarubika.org. Miłego układania. GEOGEBRAW tym dziale chciałbym zachęcić was do zapoznania się z programem GeoGebra. Jest to program matematyczny, służący głównie do nauki arytmetyki, geometrii i algebry. Aplikacja jest nieustannie rozwijana przez rzeszę pasjonatów z całego świata i już teraz stanowi bardzo dobrą alternatywę dla komercyjnych narzędzi tego typu.
Przydatne linki: Centrum GeoGebra.org: http://www.geogebra.org/cms/pl Repozytorium GeoGebra Tube: http://www.geogebratube.org Polski kurs GeoGebry dla nauczycieli matematyki i uczniów: https://sites.google.com/site/geogebras/ KRZYWEW tym dziale chciałem przedstawić artykuły w których będę opisywał wybrane zagadnienia matematyczne i do ich przedstawienia wykorzystałem program GEOGEBRA PRACE UCZNIÓWW tym dziale będą umieszczane różne prace uczniów naszego liceum.
5.04.2013 r. Kolejne prace naszych uczniów:
24.03.2015 r. Kolejne prace naszych uczniów:
MATEMATYKA BEZ GRANICChciałbym przedstawić rozwiązania niektórych zadań z konkursu "Matematyka bez granic". W rozwiązanich tych wykorzystałem darmowy program GeoGebra, dzięki któremu można dokonać wizualizacji rozwiązania. Etap wstępny 2013 r. zadanie 7 oraz zadanie 13. |