Kącik Wiedzy Psychologiczno-Pedagogicznej
Treść
PROCES ADAPTACJI W NOWEJ SZKOLE
Należy pamiętać, że zmiana placówki związana z kolejnym etapem edukacyjnym jest dużym przeżyciem dla dziecka. Nowe otoczenie i wątpliwości dotyczące tego „czy sobie poradzę”, towarzyszą praktycznie każdemu uczniowi. Wiąże się to z brakiem pewności dotyczącym tego, jakich kolegów się spotka czy wymagania edukacyjne nie okażą się zbyt wysokie i czy uda się zyskać akceptację w grupie.
Należy pamiętać, że adaptacja do nowych warunków i okoliczności jest procesem, w związku z czym znalezienie swojego miejsca wymaga czasu. Ten czas dla każdego ucznia może być nieco inny (średnio od kilku dni do kilku miesięcy). Inaczej do nowego środowiska przywykną ekstrawertycy (osoby pewne siebie i towarzyskie), natomiast osobom wrażliwym czy nieśmiałym adaptacja może zająć więcej czasu.
Jako rodzice możecie Państwo wspierać dzieci w podejmowaniu nowych zadań rozwojowych poprzez:
- Pozostawanie w stałym kontakcie z wychowawcami i specjalistami szkolnymi, którzy dzięki informacjom uzyskanym od Państwa będą mogli wesprzeć uczniów w pokonywaniu codziennych trudności.
- Częstą i szczerą rozmowę z dzieckiem, podczas której zapewnimy mu przestrzeń i akceptację dotyczącą przeżywania takich emocji jak lęk czy niepewność.
- Pamiętajmy, że rozmowa to też umiejętność aktywnego słuchania – pozwólmy więc, aby dziecko podzieliło się z nami swoimi przemyśleniami bez pośpiechu i ponaglania. Starajmy się okazać troskę i zrozumienie dla komunikowanych trudności, nie bagatelizujmy ich znaczenia stwierdzeniami typu „przesadzasz”, „to żaden problem” itd.
- Zamiast generalizować używając twierdzeń „wszystko będzie dobrze” warto powiedzieć „rozumiem, że jesteś zaniepokojony – masz prawo się tak czuć, ale wiedz, że jestem obok i zawsze możesz na mnie liczyć”.
- Powołajmy się na mocne strony dziecka, które mogą mu pomóc w pokonaniu rozterek, np. „wiem, że się martwisz, że nie znajdziesz kolegów, ale masz zdolność zjednywania sobie ludzi, a dzięki Twojemu poczuciu humoru jestem pewien, że szybko znajdziesz z kolegami wspólne tematy do rozmów”.
Jeśli obserwują Państwo, że proces adaptacyjny trwa zbyt długo lub lęk dziecka utrudnia jego codzienne funkcjonowanie, warto zasięgnąć porady specjalisty.
Zachęcamy do kontaktu z psychologiem lub pedagogiem szkolnym, którzy chętnie odpowiedzą na Państwa pytania.