Przejdź do treści
LO3
Przejdź do stopki

Wychowanie fizyczne

Treść

WYMAGANIA EDUKACYJNE Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO

LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO IM. MARII SKŁODOWSKIEJ- CURIE W STARYM SĄCZU

W ROKU SZKOLNYM 2025/2026 r.

 

I. PODSTAWA PRAWNA

  1. Ustawa-Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r.,
  2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 lipca 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia,
  3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół,
  4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych,
  5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w  sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.
  6. Statutu Szkoły

 

II. CELE WYCHOWANIA FIZYCZNEGO:

 

  1. Rozwijanie sprawności fizycznej przez różnorodne formy aktywności ruchowej dostosowane go potrzeb i możliwości uczniów.
  2. Doskonalenie umiejętności ruchowych sprzyjającym zdrowemu, opartemu na aktywności fizycznej stylowi życia oraz pogłębianie wiedzy na temat bezpiecznego i efektywnego korzystania z różnych form aktywności fizycznej.
  3. Kształtowanie postawy stałego dążenia do zdrowego stylu życia, rozumianego, jako dbałość o zdrowie fizyczne i psychiczne oraz umiejętności świadomego
    i regularnego podejmowania aktywności ruchowej.
  4. Rozwijanie umiejętności świadomej samooceny i monitorowania własnej sprawności fizycznej, ustalania celów rozwojowych i planowania działań prowadzących do ich osiągnięcia.
  5. Kształtowanie kompetencji społecznych, w tym umiejętności współpracy
    i komunikacji w grupie, respektowanie zasad fair play oraz szacunek dla rywali. Wspólne dążenie do celu sportowego oraz dzielenie się zasadami w zespole rozwija odpowiedzialność, empatię i wzajemne zaufanie [Podstawa programowa 2025].

 

 

PRZEDMIOT I KRYTERIA OCENY I KONTROLI Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO

 

 

Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego należy w szczególności brać pod uwagę, systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz aktywność i zaangażowanie ucznia w działaniach podejmowanych przez Liceum na rzecz kultury fizycznej, a także wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.

 

ZAŁOŻENIA OGÓLNE

 

  1. Przyjmując zasadę różnorodności, należy przyjąć, że najistotniejsze w tym przedmiocie są oceny, które odzwierciedlają postawy ucznia do zdrowia psychofizycznego i własnej sprawności, jego stosunku do przedmiotu (aktywność, zaangażowanie, przygotowanie do zajęć), oraz znajomość i przestrzeganie przepisów bhp.
    1. Kontrola obecności w dzienniku lekcyjnym (Dzienniczek nauczyciela wychowania fizycznego) z odnotowaniem podjęcia lub niepodjęcia ćwiczenia.
  2. Ocenianie z wychowania fizycznego jest integralną częścią wewnątrzszkolnych zasad oceniania szkoły.
  3. Ocena semestralna lub roczna ustalana jest na podstawie ocen cząstkowych za określony poziom wiadomości, umiejętności i kompetencji społecznych w procesie szkolnego wychowania fizycznego.
  4. Ocena semestralna lub roczna nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.
  5. Przy ustalaniu oceny semestralnej i rocznej uwzględnia się przede wszystkim wysiłek ucznia, wynikający z realizacji programu nauczania oraz systematyczny i aktywny udział w lekcjach wychowania fizycznego.
  6. Za udział i ukończenie wszystkich prób w testach sprawności fizycznej można także uzyskać dodatkową ocenę. Nie oceniamy wyników, które uczniowie uzyskują w poszczególnych próbach sprawnościowych.
  7. Ocena z wychowania fizycznego może być podniesiona za dodatkową aktywność ucznia, np. udział w zawodach sportowych, turniejach i rozgrywkach pozaszkolnych.
  8. Podniesienie oceny z wychowania fizycznego następuje na koniec roku szkolnego
  9. Podniesienie oceny z wychowania fizycznego na koniec roku szkolnego może być tylko o jeden stopień.
  10. Podstawę wystawienia oceny śródrocznej i końcowo rocznej stanowi frekwencja ucznia na zajęciach – powyżej 50% obecności. 
  11. Uczeń, który nie osiągnie 50% obecności na lekcjach wychowania fizycznego jest nieklasyfikowany. Sytuacja taka ma miejsce niezależnie czy nieobecności są usprawiedliwione czy też nie.
  12. Rada pedagogiczna szkoły, w której uczeń opuścił z własnej winy lub nie ćwiczył w 51% i więcej obowiązkowych zajęć z wychowania fizycznego, może ustalić dla ucznia egzamin klasyfikacyjny.
  13. Egzamin klasyfikacyjny obejmuje zadania teoretyczne i praktyczne (umiejętności ruchowe), które były przedmiotem nauczania w trakcie semestru lub roku szkolnego.

 

 

ZWOLNIENIA UCZNIÓW Z ĆWICZEŃ

 

  1. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego, na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia tych ćwiczeń wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii. Możliwość zwolnienia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego; podstawą do tego zwolnienia będzie opinia lekarza wskazująca, jakich ćwiczeń fizycznych (czy też, – jakiego rodzaju ćwiczeń) ten uczeń nie może wykonywać oraz przez jaki okres. W tym przypadku uczeń uczestniczy w realizacji zajęć wychowania fizycznego z ograniczeniem wykonywania niektórych, wskazanych przez lekarza ćwiczeń fizycznych. Uczeń ten jest przez nauczyciela oceniany i klasyfikowany. Jednocześnie w rozporządzenia wskazano, że nauczyciel wychowania fizycznego jest obowiązany dostosować wymagania edukacyjne niezbędne do otrzymania przez ucznia oceny klasyfikacyjnej do indywidualnych potrzeb i możliwości określonych w opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego, wydanej przez lekarza.
  2. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z realizacji zajęć wychowania fizycznego, na podstawie opinii o braku możliwości uczestniczenia ucznia w tych zajęciach wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii. Możliwość całkowitego zwolnienia ucznia z realizacji zajęć wychowania fizycznego (tak jak dotychczas). Zwolnienia dokonuje dyrektor szkoły na podstawie opinii lekarza o braku możliwości uczestniczenia ucznia w zajęciach wychowania fizycznego, przez okres wskazany w tej opinii. W tym przypadku uczeń nie uczęszcza na zajęcia wychowania fizycznego i przez okres zwolnienia nie jest z nich oceniany. Jeżeli okres zwolnienia z realizacji zajęć wychowania fizycznego uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny uczeń nie podlega klasyfikacji.

  [Rozporządzenie MEN z dnia 22.02.2019 r.].

  1. Specyfika zajęć wychowania fizycznego polega na podejmowaniu przez ucznia określonej aktywności fizycznej, co powoduje, że ze względu na ograniczenia wynikające ze stanu zdrowia uczeń nie może wykonywać niektórych rodzajów ćwiczeń albo nie może w ogóle uczestniczyć w zajęciach wychowania fizycznego. 

 

  1. Uczeń niezdolny do ćwiczeń fizycznych w dłuższym okresie niż 1 miesiąc z powodów zdrowotnych, winien dostarczyć zwolnienie lekarskie, w ciągu pierwszego miesiąca od rozpoczęcia półrocza (roku szkolnego) do sekretariatu szkoły. 

 

  1. Zwolnienia lekarskie za pojedyncze nieobecności, bądź czasową niezdolność do ćwiczeń (do 1 miesiąca) uczeń winien dostarczać na bieżąco nauczycielowi wf na kolejnych zajęciach, w których może uczestniczyć.

 

  1. W przypadku, gdy okres kilku krótkotrwałych zwolnień lekarskich przekroczy wymagane do wystawienia oceny 50%, uczeń niezwłocznie na ich podstawie powinien wystąpić z podaniem do dyrektora szkoły o całkowite zwolnienie z zajęć wf. W danym półroczu.

 

 

 

TRYB I WARUNKI UZYSKANIA WYŻSZEJ NIŻ PRZEWIDYWANA ROCZNEJ OCENY Z ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH.

 

  1. Za przewidywaną ocenę roczną przyjmuje się ocenę zaproponowaną przez nauczyciela zgodnie z terminem ustalonym w Statucie Szkoły. 
  2. O uzyskanie wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z wychowania fizycznego może ubiegać się uczeń, który:
    1. Nie ma godzin nieusprawiedliwionych z zajęć z wychowania fizycznego
    2. Systematycznie uczęszczał na zajęcia z wychowania fizycznego i brał w nich aktywny udział, a swoją postawą wykazywał zaangażowanie i chęć podejmowania aktywności fizycznej
    3. Wszystkie zapowiedziane testy i sprawdziany sprawnościowe ma zaliczone w terminie 
  3. Uczeń, o którym mowa w pkt 2może ubiegać się o uzyskanie wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z wychowania fizycznego w następującym trybie:
    1. Najpóźniej w następnym dniu roboczym po terminie informowania o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacji, uczeń lub jego rodzic zwracają się do nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne z prośbą o ustalenie wyższej niż przewidywana oceny rocznej
    2. Ustalona przez nauczyciela w ten sposób ocena jest ostateczna w tym trybie postępowania.

 

 

 

Przedmiotem bieżącej oceny na lekcjach wychowania fizycznego jest:

Biorąc pod uwagę cele i wymagania edukacyjne stawiane przed wychowaniem fizycznym, przedmiotem oceny ucznia są następujące elementy:  

 

  • Systematyczność uczestniczenia w zajęciach
  1. Kryteria oceny miesięcznej za systematyczny i aktywny udział w lekcjach wychowania fizycznego

Lp.

Ilość lekcji, w których uczeń ćwiczył

Ocena

1

100%

Celujący

2

94%

Plus Bardzo dobry

3

88%

Bardzo dobry

5

81%

Plus Dobry

6

75%

Dobry

7

69%

Plus dostateczny

8

63%

Dostateczny

9

56%

Minus Dostateczny

10

50%

Plus Dopuszczający

11

44%

Dopuszczający

12

38%

Minus Dopuszczający

13

  1. 31%

Niedostateczny

 

  • Wysiłek wkładany przez ucznia i jego stosunek do aktywności ruchowej
  • Przygotowanie do zajęć i aktywne w nich uczestnictwo
  1. Każdy uczeń ma obowiązek posiadania stroju sportowego: koszulki, spodenek /dresu /i obuwia sportowego. Brak odnotowywany jest, jako nieprzygotowanie i uczeń jest niedopuszczony do czynnego udziału w zajęciach.  Niedopuszczalne jest noszenie biżuterii.
    • Postawa ucznia
    • Jego wiedza o kulturze fizycznej
    • Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa
    • Kulturalne kibicowanie
    • Wysiłek wkładany przez ucznia w usprawnianie się
    • Wkład w organizację lekcji  
    • Umiejętność działania na rzecz zdrowia i podnoszenia sprawności fizycznej
    • Umiejętność kształtowania i korygowania postawy ciała   
    • Umiejętność połączenia wykonania ruchu z jego opisem słownym
    • Dbałość o zdrowie, higienę, kondycję fizyczną i właściwą postawę ciała
    • Umiejętność dokonania prawidłowej samokontroli i samooceny sprawności fizycznej
    • Poziom i postęp sprawności fizycznej
    • Aktywność pozalekcyjna w zakresie kultury fizycznej oraz wyniki i osiągnięcia sportowe.

TREŚCI NAUCZANIA-WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE

 

  1. ĆWICZENIA OGÓLNOROZWOJOWE
  2.  
  1. Wykonuje ćwiczenia kształtujące siłę różnych grup mięśniowych z obciążeniem lub bez, z przyborami, lub bez:
  • Ćwiczenia wzmacniające mięśnie obręczy barkowej,
  • Ćwiczenia wzmacniające mięśnie klatki piersiowej,
  • Ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu i pośladków,
  • Ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha,
  • Ćwiczenia wzmacniające mięśnie nóg i stóp,

 

  1. Dba o właściwe przygotowanie do wysiłku przez samodzielne wykonywanie rozgrzewki:
  • Prowadzi rozgrzewkę o charakterze ogólnorozwojowym,
  • Potrafi przygotować i przeprowadzić rozgrzewkę do zajęć gimnastycznych,
  • Umie przeprowadzić rozgrzewkę do zajęć lekkoatletycznych,
  • Przygotowuje i prowadzi rozgrzewkę do zajęć gier zespołowych, drużynowych oraz zabaw ruchowych,
  • Potrafi napisać konspekt rozgrzewki.

 

  1. Wykonuje ćwiczenia kształtujące prawidłową postawę ciała:
  • W sposób świadomy wykonuje ćwiczenia wzmacniające mięsnie posturalne odpowiadające za prawidłową postawę ciała,
  • Umie przyjmować prawidłową postawę ciała w staniu i siedząc,
  • Potrafi prawidłowo oddychać podczas ćwiczeń fizycznych.

 

  1. Wykonuje ćwiczenia zapobiegające przeciążeniom układu ruchowego wynikającym z codziennych aktywności i długotrwałego przyjmowania jednej pozycji (np. podczas nauki lub korzystania z komputera):
  • Wykonuje zestaw ćwiczeń metodą stretchingu,
  • Potrafi ćwiczyć w pozycjach izolowanych,
  • Stosuje zestaw ćwiczeń kompensacyjnych w zależności od rodzaju codziennej aktywności np. związanej z nauką lub korzystaniem z komputera,
  • Stara się wypełniać tygodniowe normy aktywności
  • Wykonuje marsze, marszobiegi oraz ćwiczenia funkcjonalne z wykorzystaniem ciężaru własnego ciała na świeżym powietrzu, traktując je, jako formę odprężania i aktywnego wypoczynku:
  • Chętnie biega w terenie,
  • Zna i wykonuje ćwiczenia funkcjonalne, wykorzystując przeszkody naturalne w terenie,
  • Ćwiczy na urządzeniach siłowni plenerowych,

 

  1. Rozumie znaczenie aktywności fizycznej na świeżym powietrzu dla poprawy samopoczucia i regeneracji organizmu oraz postrzega ją, jako istotny element wspierający zdrowie:
  • Większa częstotliwość zajęć mierzona częstością skurczów serca na minutę,
  • Hartowanie organizmu na zmiany pogody i temperatury,
  • Lepsze samopoczucie,
  • Poprawa wytrzymałości i wytrwałości organizmu,
  • Korzystny wpływ czynników klimatyczno-atmosferycznych na organizm.

 

  1. Korzysta z nowoczesnych technologii do opracowania planu aktywności fizycznej dopasowanego do własnych zainteresowań (np. gry interaktywne, wyzwania zespołowe on-line oraz sporty rekreacyjne, jako poza szkolną aktywność fizyczną):

 

  1. GRY ZESPOŁOWE I REKREACYJNE
  2.  
  1. Uczestniczy w grach zespołowych oraz różnych formach gier rekreacyjnych, kształtując sprawność fizyczną i rozwijając postawę prozdrowotną:
    •   Koszykówka, uczeń:
      • Kozłuje piłkę w ruchu ze zmianą ręki kozłującej i kierunku poruszania się,
      • Podaje piłkę oburącz sprzed klatki piersiowej lub znad głowy w miejscu i w ruchu,
      • Wykonuje rzut z biegu „dwutakt’’ po podaniu od współćwiczącego,
      • Wykonuje zwód pojedynczy przodem.
    • Piłka nożna, uczeń:
      • Prowadzi piłkę zewnętrznym podbiciem,
      • Przyjmuje i podaje piłkę zewnętrznym podbiciem- w miejscu i w ruchu,
      • Strzela na bramkę zewnętrznym podbiciem-z miejsca i po podaniu,
    • Piłka siatkowa, uczeń:
      • Wykonuje łączone odbicie piłki sposobem oburącz górnym i dolnym,
      • Wykonuje zagrywkę tenisową,
      • Umie przyjąć i wystawić piłkę,
      • Wykonuje plasowanie lub zbicie piłki,
      • Umie wykonać blok pojedynczy lub podwójny,
      • Uczestniczy w grze zgodnie z przepisami piłki siatkowej.
    • Piłka ręczna, uczeń:
      • Kozłuje piłkę w ruchu ze zmianą ręki kozłującej i kierunku poruszania się,
      • Chwyta piłkę oburącz i wykonuje podanie jednorącz podgórne kozłem w miejscu i w biegu,
      • Wykonuje podanie piłki sytuacyjne,
      • Rzuca na bramkę z wyskoku po podaniu od współćwiczącego.
  2. Stosuje technikę gry indywidualnej:
    • Potrafi grać w tenisa stołowego,
    • Umie grać w badmintona,
    • Potrafi grać w ringo.
  3. Zna taktykę gier zespołowych, w tym zasady ataku i obrony i stosuje je w grze:
    • Koszykówka, uczeń:
      • Potrafi rozegrać piłkę w formie „krzyżówki’’,
      • Gra 1x1,
      • Ustawia się w obronnie strefowej, np. w systemie 2-3, 3-2,
      • Gra w ataku szybkim,
      • Potrafi ustawić się w ataku pozycyjnym, np. w systemie 5-0, 4-1.
  • Piłka nożna, uczeń:
  • Rozgrywa piłkę w ataku pozycyjnym np. futsalu 1-2-2,
  • Potrafi rozegrać piłkę w formie ,,krzyżówki’’,
  • Gra 1x1
  • Ustawia się w obronie strefowej, np. w futsalu 1-2-2
  • Gra w ataku szybkim.
  • Piłka siatkowa, uczeń:
  • Potrafi rozgrywać piłkę na ,,trzy’’,
  • Umie zastawiać piłkę w bloku pojedynczym i podwójnym,
  • Umie wykonać atak piłki przez plasowanie lub zbicie po rozegraniu przez drużynę,
  • Piłka ręczna, uczeń:
  • Potrafi rozegrać piłkę w formie ,,krzyżówki’’,
  • Ustawia się w obronie strefowej, np. w systemie 0-6, 1-5, 2-4,
  • Gra w ataku szybkim,
  • Potrafi ustawić się w ataku pozycyjnym, np. w systemie 6-0, 5-1.
  1. Pełni funkcje gracza, kapitana drużyny i sędziego w ramach współzawodnictwa szkolnego i stosuje zasady fair play.
  • Jest zawodnikiem w trakcie rozgrywek klasowych w grach zespołowych,
  • Sędziuje klasowe zawody w grach zespołowych,
  • Gra z poszanowaniem zasad fair play.
  1. Współpracuje z innymi uczniami podczas ćwiczeń i podczas gry:
  • Pomaga uczniom o mniejszej sprawności fizycznej,
  • Wyjaśnia podstawowe przepisy gry,
  • Potrafi asekurować współćwiczącego.
  1. Pełni role kibica wspierając grające drużyny- kulturalnie kibicuje grającym drużynom.

 

  1. LEKKOATLETYKA
  2.  
  1. Dostosowuje tempo biegu podczas wykonywania ćwiczeń sprinterskich:
  • Potrafi wykonać skiping A, B i C w biegu,
  • Potrafi wykonać start niski, zna komendy do startu niskiego,
  • Biega odcinki 100-400m z maksymalną szybkością,
  1. Wykonuje przekazane pałeczki w strefie zmian:
  • Biega sztafety rozstawiane 4x100 m,
  • Biega sztafety szwedzkie 100x200x300x400 m,
  • Biega sztafety przełajowe na odcinkach 800-1200 m,
  1. Wykonuje wieloboje rzutowe lekkimi piłkami lekarskimi i przyborami lekkoatletycznymi:
  • Rzuca oszczepem z biegu,
  • Pcha kulą techniką szkolną z zaznaczeniem fazy doskoku i pozycji wyrzutnej,
  • Rzuca piłką lekarską oburącz znad głowy przodem i tyłem do kierunku rzutu.
  1. Wykonuje bieg ciągły w umiarkowanym tempie:
  • Biega odcinki 1000-3000 m w pierwszym zakresie intensywności wysiłku.
  1. Wykonuje skok w dal z rozbiegu wybraną techniką oraz skoki naprzemienne (wieloskoki): wykonuje skok w dal z rozbiegu z odbicia ze strefy lub belki:
  • Potrafi wykonać skok w dal sposobem naturalnym lub techniką piersiową,
  • Umie wykonać rozbieg do skoku w dal,
  • Wie, jak się mierzy długość skoku w dal,
  • Umie wykonać dowolne formy wieloskoków.
  1. Skok wzwyż:
  • Potrafi wykonać skok wzwyż sposobem naturalnym ,,nożycowym’’,
  • Zna technikę  skoku  wzwyż techniką ,,flop’’,
  • Umie wykonać rozbieg do skoku wzwyż,
  1. Wykorzystuje elementy przygotowania lekkoatletycznego w innych dyscyplinach sportowych i aktywnościach ruchowych:
  • Potrafi rzucać różnymi przedmiotami na odległość,
  • Wykonuje określone aktywności ruchowe wymagające odpowiedniej siły, szybkości i wytrzymałości.

 

  1. TANIEC
  2.  

 

  1. Rozpoznaje tańce: tradycyjne, nowoczesne, aerobik:
  • Wymienia polskie tańce tradycyjne: polonez, mazur, krakowiak, oberek, kujawiak,
  • Wymienia tańce nowoczesne, np. hip-hop, disco dance, street jezz,
  • Zna zasady ćwiczeń muzyczno-ruchowych metodą aerobiku.
  1. Wymienia zalety tańca w kształtowaniu sprawności fizycznej:
  • Poprawia zdolności koordynacyjne,
  • Kształtuje wydolność fizyczną,
  • Rozwija wytrzymałość,
  • Kształtuje siłę,
  1. Wykonuje kroki w aerobiku:
  • Potrafi wykonać krok step touch,
  • Wykonuje krok grape vine.
  1. Tańczy wybrany taniec tradycyjny i nowoczesny:
  • Potrafi wykonać podstawowe kroki i figury poloneza,
  • Potrafi wykonać podstawowe kroki i figury walca angielskiego.
  1. Organizuje tańce w parach lub grupach według aktualnych trendów:
  • Tańczy ,,belgijkę’’ w układzie,
  • Tańczy poloneza w układzie,
  1. Zna zasady etykiety tanecznej:
  • Potrafi przygotować miejsce do tańca,
  • Ma odpowiedni strój i obuwie,
  • Potrafi kulturalnie prosić do tańca,
  • Wie, że należy podziękować za taniec.

 

 

  1. RELAKSACJA I ODPRĘŻENIE
  2.  
  1. Wywołuje u siebie stan odprężenia i relaksacji za pomocą technik oddechowych, rozciągania i masażu mięśni:
  • Wykonuje ćwiczenia oddechowe w różnych pozycjach wyjściowych,
  • Wykonuje ćwiczenia rozciągające statystyczne i dynamiczne,
  • Zna metodę stretchingu,
  • Stosuje techniki automasażu.
  1. Wykonuje ćwiczenia relaksacyjne, dostosowując je do swoich potrzeb:
  • Stosuje oddychanie przeponowe,
  • Potrafi regulować tempo i głębokość oddechu,
  • Umie wyciszyć się po intensywnych formach aktywności fizycznej,
  • Maszeruje, spaceruje w środowisku naturalnym.
  1. Stosuje metody regeneracji po aktywności fizycznej, co wspiera jego bieżącą kondycję i minimalizuje ryzyko kontuzji.
  • Zna zestawy ćwiczeń regenerujących po aktywności fizycznej o charakterze relaksującym i odprężającym,
  • Stosuje ćwiczenia rozciągające,
  • Korzysta z pływalni i urządzeń typu SPA,
  • Wie, jakie właściwości dla organizmu ma zabieg sauny.

 

  1. MONITOROWANIE AKTYWNOŚCI I SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ
  2.  
  1. Planuje swoją aktywność fizyczną:

Umie dobrać odpowiednią formę aktywności fizycznej w zależności od charakteru przyszłej pracy zawodowej,

  • Uwzględnia przy powyższym planowaniu miejsce zamieszkania oraz niezbędną infrastrukturę sportową, która znajduje się w otoczeniu zewnętrznym,
  • Potrafi przygotować indywidualny- tygodniowy program aktywności fizycznej.
  1. Rozpoznaje i opisuje testy sprawności fizycznej oraz wykorzystuje nowoczesne technologie do oceny poziomu sprawności fizycznej:
  1. Potrafi wykonać następujące próby sprawnościowe:
  • Bieg wahadłowy 10 razy po 5 metrów- służący pomiarowi zdolności szybkościowo-siło-koordynacyjnych,
  • 20-metrowy wytrzymałościowy bieg wahadłowy wykonywany według Europejskiego Testu Sprawności Fizycznej- Eutofit, opracowanego przez Radę Europy- służący pomiarowi zdolności wytrzymałościowych w biegu,
  • Podpór leżąc przodem na przedramionach (deska) - służący pomiarowi zdolności siłowo-wytrzymałościowych całego ciała,
  • Skok w dal z miejsca- służący pomiarowi skoczności i siły.
  1. Wykorzystuje nowoczesne technologie i aplikacje mobilne do samodzielnego monitorowania parametrów aktywności fizycznej oraz analizowania postępów w poprawie kondycji i zdrowia:
  • Zna urządzenia do monitorowania poziomu sprawności fizycznej,
  • Umie zastosować dowolnie urządzenie w indywidualnym treningu sprawnościowym.

 

  1. SPRAWNOŚĆ FIZYCZNA W SŁUŻBACH MUNDUROWYCH I INNYCH ZAWODACH
  2.  

 

  1. Potrafi zaplanować i realizować trening przygotowujący do rekrutacji do służb mundurowych, rozwijający siłę, szybkość, wytrzymałość i koordynację ruchową z uwzględnieniem właściwej rozgrzewki i regeneracji; potrafi zaplanować i zrealizować trening przygotowujący do rekrutacji do służb mundurowych, rozwijający siłę, szybkość, wytrzymałość i koordynację ruchową, z uwzględnienie, właściwej rozgrzewki i regeneracji; wymienia inne zawody, w których wysoka sprawność fizyczna stanowi istotny warunek wykonywania pracy:
  • Zna próby sprawnościowe w teście sprawności fizycznej do Policji:
  • Rzut piłką lekarską oburącz znad głowy (3kg) na odległość, co najmniej 4,5m,
  • Siady z leżenia tyłem „brzuszki’’, dłonie na głowie, kolana ugięte pod kątem prostym, w ciągu 30s, co najmniej 14 powtórzeń,
  • Bieg zwinnościowy po kopercie wg schematu,
  • Bieg wahadłowy na odcinku 10 m wg schematu,
  • Zna próby sprawnościowe w teście sprawności fizycznej do Państwowej Straży Pożarnej:
  • Podciąganie na drążku,
  • Bieg po kopercie,
  • Beep test.
  • Zna próby sprawnościowe w teście sprawności fizycznej do Wojska Polskiego:
  • Podciąganie na wysokim drążku,
  • Skłony tułowia w ciągu 2 minut,
  • Uginanie ramion w podporze,
  • Bieg po kopercie,
  • Bieg wahadłowy,
  • Marszobieg na dystansie 3km.

 

  1. Wykonuje próby sprawnościowe stosowane w rekrutacji do służb mundurowych, mające na celu ocenę zdolności motorycznych ( siły, szybkości, wytrzymałości i koordynacji ruchowej), a także interpretuje uzyskane wyniki w kontekście poprawy sprawności fizycznej:
  • Chętnie podchodzi do prób sprawnościowych,
  • Systematycznie ćwiczy wybrane próby sprawnościowe,
  • Kontroluje i poprawia swoje wyniki,
  • Przyjmuje indywidualny program poprawy wyników w poszczególnych próbach sprawnościowych do służb mundurowych.

 

  1. BEZPIECZEŃSTWO W AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ
  2.  
  1. Korzysta ze sprzętu i z urządzeń sportowych zgodnie z ich przeznaczeniem:
  • Wie, jak korzystać z danego urządzenia lub przyrządu sportowego,
  • Zna podstawowe funkcje danego sprzętu sportowego,
  • Korzysta z nowoczesnego sprzętu sportowego wg jego podstawowego przeznaczenia,
  • Wie, jak zabezpieczyć, konserwować i przechowywać nowoczesny sprzęt sportowy.
  1. Dba o bezpieczeństwo swoje i innych uczestników podczas ćwiczeń oraz współzawodnictwa:
  • Ćwiczenia wykonuje zgodnie z opisem i techniką,
  • Unika gry faul,
  • Wykonuje ćwiczenia za wiedzą i zgodą nauczyciela lub prowadzącego,
  • Zgłasza sytuacje zagrażające sobie lub innym uczestnikom aktywności fizycznej np. zauważony wadliwy sprzęt sportowy.
  1. Przygotowuje się do aktywności fizycznej, dobierając odpowiedni strój sportowy i obuwie dostosowane do rodzaju aktywności fizycznej i warunków atmosferycznych:
  • Ma odpowiedni strój sportowy i obuwie podczas lekcji wychowania fizycznego prowadzonych w Sali gimnastycznej,
  • Umie przygotować strój sportowy i obuwie do zajęć wychowania fizycznego prowadzonych w terenie,
  • Zna zasady i wymogi dotyczące stroju sportowego w czasie aktywności fizycznej prowadzonych w zimie.

 

  1. Zna i wymienia zasady dotyczące aktywności fizycznej oraz poruszania się w terenie:
  • Wie, że w górach chodzimy tylko po wyznaczonych szlakach turystycznych,
  • Poruszamy się tylko po wyznaczonych szlakach lub ścieżkach biegowych, marszowych lub terenowych,
  • W wyższe partie gór mogą chodzić osoby tylko odpowiednio przygotowane do takiej formy turystyki,
  • W czasie burzy należy jak najszybciej schodzić ze szczytów i miejsc odsłoniętych,
  • Zawsze należy mieć odpowiedni strój ze szczególnym wskazaniem na właściwe obuwie.

 

  1. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
  2.  

 

  1. Rozumie znaczenie zasady fair play,
  2. Uczestniczy w działaniach promujących aktywność fizyczną w szkole (np. w pomocy przy organizacji dni sportu, turniejów lub innych wydarzeń związanych z aktywnością fizyczną),
  3. Inicjuje projekty zachęcające rówieśników do większej aktywności [Podstawa programowa 2025].

 

 

 

POŻĄDANE OSIĄGNIĘCIA DZIECI I MŁODZIEŻY

 

KLASA I-IVLICEUM

 

W ZAKRESIE WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI. UCZEŃ:

 

  • Wykonuje próby sprawnościowe według MTSF,
  • Przeprowadza samodzielne próby sprawnościowe według ISF K. Zuchory,
  • Wykonuje dodatkowe cztery obowiązkowe próby sprawności fizycznej,
  • Umie wykonać testy sprawności fizycznej do służb mundurowych: Policji, Wojska Polskiego i Państwowej Straży Pożarnej,
  • Demonstruje ćwiczenia kształtujące prawidłową postawę ciała,
  • Wykonuje elementy techniki w koszykówce, piłce ręcznej, piłce nożnej i piłce siatkowej,
  • Stosuje proste zasady taktyczne w grze- w obronie i w ataku,
  • Uczestniczy w grach zespołowych,
  • Potrafi tańczyć poloneza,
  • Planuje i organizuje klasowe lub szkolne zawody sportowe,
  • Umie wykonać do muzyki podstawowy krok polki i walca angielskiego,
  • Wykonuje start niski i biegnie na odcinku 100 m,
  • Wykonuje skok w dal sposobem naturalnym,
  • Umie wykonać serie dowolnych przeskoków nad przeszkodami,
  • Prowadzi rozgrzewkę do wybranej formy aktywności fizycznej,
  • Korzysta z nowoczesnych urządzeń do pomiaru parametrów związanych z aktywnością fizyczną,
  • Stosuje elementy i zasady asekuracji podczas ćwiczeń,
  • Dobiera rodzaj ćwiczeń relaksacyjnych do własnych potrzeb,
  • Umie ergonomicznie podnosić i przenosić przedmioty o różnym ciężarze i różnej wielkości.

 

 

WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE W KLASIE I LICEUM

W klasie 1 Liceum kontrolujemy i oceniamy następujące obszary aktywności ucznia:

  1. Postawę ucznia i jego kompetencje społeczne,
  2. Systematyczny udział i aktywność w trakcie zajęć wg kryteriów zamieszczonych w poniższej tabeli.

Kryteria oceny miesięcznej za systematyczny i aktywny udział w lekcjach wychowania fizycznego

1

100%

Celujący

2

94%

Plus Bardzo dobry

3

88%

Bardzo dobry

5

81%

Plus Dobry

6

75%

Dobry

7

69%

Plus dostateczny

8

63%

Dostateczny

9

56%

Minus Dostateczny

10

50%

Plus Dopuszczający

11

44%

Dopuszczający

12

38%

Minus Dopuszczający

13

  1. 31%

Niedostateczny

 

  1. Sprawność fizyczną (kontrola) - Międzynarodowy Test Sprawności Fizycznej:
    • Siła mięśni brzucha- siady z leżenia tyłem wykonywane w czasie 30 s,
    • Gibkość- skłon tułowia w przód z podwyższenia,
    • Skok w dal z miejsca,
    • Bieg ze startu wysokiego na 50 m,
    • Bieg wahadłowy na dystansie 4 razy po 10 m z przenoszenia klocków (woreczków),
    • Pomiary siły względnej:
  2. Zwis na ugiętych rękach-dziewczyny
  3. Podciąganie w zwisie na drążku-chłopcy,
    • Biegi przedłużone:
  4. Na dystansie 800m-dziewczyny
  5. Na dystansie 1000m-chłopcy.
  6. Obowiązkowe próby sprawnościowe (kontrola):
    • Bieg wahadłowy 10 razy po 5 metrów- służący pomiarowi zdolności szybkościowo-siłowo-koordynacyjnych,
    • 20-metrowy wytrzymałościowy bieg wahadłowy wykonywany według Europejskiego Testu Sprawności Fizycznej- Eurofit, opracowanego przez Radę Europy- służący pomiarowi zdolności wytrzymałościowych w biegu,
    • Podpór leżąc przodem na przedramionach (deska) - służący pomiarowi zdolności siłowo-wytrzymałościowych całego ciała,
    • Skok w dal z miejsca- służący pomiarowi skoczności i siły.
  7. Umiejętności ruchowe:
    • Gimnastyka:
  8. Prowadzi rozgrzewkę o charakterze ogólnorozwojowym,
  • Piłka nożna:
    • Żonglerka prawą lub lewą nogą,
    • Prowadzenie piłki zakończone strzałem na bramkę,
  • Koszykówka:
    • Rzut z dwutaktu po kozłowaniu,
    • Podania oburącz sprzed klatki piersiowej w biegu,
  • Piłka ręczna:
    • Rzut na bramkę z wyskoku po kozłowaniu piłki,
    • Łączone podania jednorącz podgórne w biegu,
  • Piłka siatkowa:
    • Łączone odbicia piłki sposobem oburącz górnym i dolnym,
    • Zagrywka sposobem tenisowym z 5-6 m od siatki.
  1. Wiadomości:
    • Uczeń zna podstawowe przepisy gier zespołowych (odpowiedzi ustne lub pisemny test- ocena dodatkowa).

 

WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE W KLASIE II LICEUM

W klasie II liceum kontrolujemy i oceniamy następujące obszary aktywności ucznia:

  1. Postawę ucznia i jego kompetencje społeczne,
  2. Systematyczny udział i aktywność w trakcie zajęć wg kryteriów zamieszczonych w poniższej tabeli.

 

Kryteria oceny miesięcznej za systematyczny i aktywny udział w lekcjach wychowania fizycznego

1

100%

Celujący

2

94%

Plus Bardzo dobry

3

88%

Bardzo dobry

5

81%

Plus Dobry

6

75%

Dobry

7

69%

Plus dostateczny

8

63%

Dostateczny

9

56%

Minus Dostateczny

10

50%

Plus Dopuszczający

11

44%

Dopuszczający

12

38%

Minus Dopuszczający

13

  1. 31%

Niedostateczny

 

  1. Sprawność fizyczną (kontrola) - Międzynarodowy Test Sprawności Fizycznej:
    • Siła mięśni brzucha- siady z leżenia tyłem wykonywane w czasie 30 s,
    • Gibkość- skłon tułowia w przód z podwyższenia,
    • Skok w dal z miejsca,
    • Bieg ze startu wysokiego na 50 m,
    • Bieg wahadłowy na dystansie 4 razy po 10 m z przenoszenia klocków (woreczków),
    • Pomiary siły względnej:
  2. Zwis na ugiętych rękach-dziewczyny
  3. Podciąganie w zwisie na drążku-chłopcy,
    • Biegi przedłużone:
  4. Na dystansie 800m-dziewczyny
  5. Na dystansie 1000m-chłopcy.
  6. Obowiązkowe próby sprawnościowe (kontrola):
    • Bieg wahadłowy 10 razy po 5 metrów- służący pomiarowi zdolności szybkościowo-siłowo-koordynacyjnych,
    • 20-metrowy wytrzymałościowy bieg wahadłowy wykonywany według Europejskiego Testu Sprawności Fizycznej- Eurofit, opracowanego przez Radę Europy- służący pomiarowi zdolności wytrzymałościowych w biegu,
    • Podpór leżąc przodem na przedramionach (deska) - służący pomiarowi zdolności siłowo-wytrzymałościowych całego ciała,
    • Skok w dal z miejsca- służący pomiarowi skoczności i siły.
  7. Umiejętności ruchowe:
    • Gimnastyka:
  8. Prowadzi rozgrzewkę o charakterze ogólnorozwojowym,
  • Piłka nożna:
    • Żonglerka prawą lub lewą nogą,
    • Prowadzenie piłki slalomem zakończone strzałem na bramkę
  • Koszykówka:
    • Rzut z dwutaktu po kozłowaniu i podaniu piłki od partnera
    • Podania oburącz sprzed klatki piersiowej, oburącz sprzed klatki piersiowej z biegu
  • Piłka ręczna:
    • Rzut na bramkę z wyskoku po kozłowaniu piłki i podaniu od partnera,
    • Łączone podania jednorącz półgórne kozłem w biegu,
  • Piłka siatkowa:
    • Atakowanie piłki przez plasowanie,
    • Zagrywka sposobem tenisowym z 5-6 m od siatki.
  1. Wiadomości:
    • Uczeń zna podstawowe przepisy gier zespołowych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE W KLASIE III LICEUM

W klasie III liceum kontrolujemy i oceniamy następujące obszary aktywności ucznia:

  1. Postawę ucznia i jego kompetencje społeczne,
  2. Systematyczny udział i aktywność w trakcie zajęć wg kryteriów zamieszczonych w poniższej tabeli.

 

Kryteria oceny miesięcznej za systematyczny i aktywny udział w lekcjach wychowania fizycznego.

 

1

100%

Celujący

2

94%

Plus Bardzo dobry

3

88%

Bardzo dobry

5

81%

Plus Dobry

6

75%

Dobry

7

69%

Plus dostateczny

8

63%

Dostateczny

9

56%

Minus Dostateczny

10

50%

Plus Dopuszczający

11

44%

Dopuszczający

12

38%

Minus Dopuszczający

13

  1. 31%

Niedostateczny

 

  1. Sprawność fizyczną (kontrola) - Międzynarodowy Test Sprawności Fizycznej:
    • Siła mięśni brzucha- siady z leżenia tyłem wykonywane w czasie 30 s,
    • Gibkość- skłon tułowia w przód z podwyższenia,
    • Skok w dal z miejsca,
    • Bieg ze startu wysokiego na 50 m,
    • Bieg wahadłowy na dystansie 4 razy po 10 m z przenoszenia klocków (woreczków),
    • Pomiary siły względnej:
  2. Zwis na ugiętych rękach-dziewczyny
  3. Podciąganie w zwisie na drążku-chłopcy,
    • Biegi przedłużone:
  4. Na dystansie 800m-dziewczyny
  5. Na dystansie 1000m-chłopcy.
  6. Obowiązkowe próby sprawnościowe (kontrola):
    • Bieg wahadłowy 10 razy po 5 metrów- służący pomiarowi zdolności szybkościowo-siłowo-koordynacyjnych,
    • 20-metrowy wytrzymałościowy bieg wahadłowy wykonywany według Europejskiego Testu Sprawności Fizycznej- Eurofit, opracowanego przez Radę Europy- służący pomiarowi zdolności wytrzymałościowych w biegu,
    • Podpór leżąc przodem na przedramionach (deska) - służący pomiarowi zdolności siłowo-wytrzymałościowych całego ciała,
    • Skok w dal z miejsca- służący pomiarowi skoczności i siły.
  7. Umiejętności ruchowe:
    • Gimnastyka:
  8. Prowadzi rozgrzewkę o charakterze ogólnorozwojowym,
  • Piłka nożna:
    • Żonglerka prawą lub lewą nogą,
    • Prowadzenie piłki slalomem zakończone strzałem na bramkę po podaniu do
    •  współćwiczącego
  • Koszykówka:
    • Rzut z dwutaktu po kozłowaniu w zwodzie pojedynczym przodem i podaniu piłki od partnera
    • Podania oburącz z nad głowy w biegu
  • Piłka ręczna:
    • Rzut na bramkę z wyskoku po kozłowaniu piłki i podaniu od partnera,
    • Łączone podania piłki jednorącz półgórne  i jednorącz półgórne kozłem w biegu,
  • Piłka siatkowa:
    • Atakowanie piłki przez plasowanie lub zbicie piłki
    • Zagrywka sposobem tenisowym z 5-6 m od siatki.
  1. Wiadomości:
    • Uczeń zna podstawowe przepisy gier zespołowych.

 

 

 

 

 

 

WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE W KLASIE IV LICEUM

W klasie IV liceum kontrolujemy i oceniamy następujące obszary aktywności ucznia:

  1. Postawę ucznia i jego kompetencje społeczne,
  2. Systematyczny udział i aktywność w trakcie zajęć wg kryteriów zamieszczonych w poniższej tabeli.

 

Kryteria oceny miesięcznej za systematyczny i aktywny udział w lekcjach wychowania fizycznego.

1

100%

Celujący

2

94%

Plus Bardzo dobry

3

88%

Bardzo dobry

5

81%

Plus Dobry

6

75%

Dobry

7

69%

Plus dostateczny

8

63%

Dostateczny

9

56%

Minus Dostateczny

10

50%

Plus Dopuszczający

11

44%

Dopuszczający

12

38%

Minus Dopuszczający

13

  1. 31%

Niedostateczny

 

  1. Sprawność fizyczną (kontrola) - Międzynarodowy Test Sprawności Fizycznej:
    • Siła mięśni brzucha- siady z leżenia tyłem wykonywane w czasie 30 s,
    • Gibkość- skłon tułowia w przód z podwyższenia,
    • Skok w dal z miejsca,
    • Bieg ze startu wysokiego na 50 m,
    • Bieg wahadłowy na dystansie 4 razy po 10 m z przenoszenia klocków (woreczków),
    • Pomiary siły względnej:
  2. Zwis na ugiętych rękach-dziewczyny
  3. Podciąganie w zwisie na drążku-chłopcy,
    • Biegi przedłużone:
  4. Na dystansie 800m-dziewczyny
  5. Na dystansie 1000m-chłopcy.
  6. Obowiązkowe próby sprawnościowe (kontrola):
    • Bieg wahadłowy 10 razy po 5 metrów- służący pomiarowi zdolności szybkościowo-siłowo-koordynacyjnych,
    • 20-metrowy wytrzymałościowy bieg wahadłowy wykonywany według Europejskiego Testu Sprawności Fizycznej- Eurofit, opracowanego przez Radę Europy- służący pomiarowi zdolności wytrzymałościowych w biegu,
    • Podpór leżąc przodem na przedramionach (deska) - służący pomiarowi zdolności siłowo-wytrzymałościowych całego ciała,
    • Skok w dal z miejsca- służący pomiarowi skoczności i siły.
  7. Umiejętności ruchowe:
    • Gimnastyka:
  8. Prowadzi rozgrzewkę o charakterze ogólnorozwojowym,
  • Piłka nożna:
    • Żonglerka prawą lub lewą nogą,
    • Prowadzenie piłki slalomem zakończone strzałem na bramkę po podaniu od
    •  współ-ćwiczącego
  • Koszykówka:
    • Rzut z dwutaktu po kozłowaniu i zwodzie pojedynczym przodem
    • Łączone podania oburącz sprzed klatki piersiowej, sprzed klatki piersiowej kozłem, z nad głowy
  • Piłka ręczna:
    • Rzut na bramkę z wyskoku po kozłowaniu piłki,
    • Łączone podania jednorącz półgórne, i jednorącz półgórne kozłem w biegu,
  • Piłka siatkowa:
    • Atakowanie piłki przez plasowanie lub zbicie piłki,
    • Zagrywka sposobem tenisowym z 5-6 m od siatki.
  1. Wiadomości:
    • Uczeń zna podstawowe przepisy gier zespołowych.

 

 

 

DODATKOWE WYMAGANIA NA OCENĘ PÓŁROCZNĄ LUB ROCZNĄ

 

Wychodząc naprzeciw zapisom nowej podstawy programowej wychowania fizycznego wśród dodatkowych kryteriów, które można uwzględnić przy podniesieniu uczniowi oceny na koniec pierwszego półrocza lub roku szkolnego, są:

  1.  Współorganizacja szkolnego lub międzyszkolnego wydarzenia sportowego np. dzień sportu, turnieje i rozgrywki w sportach zespołowych i indywidualnych,

 

  1.  Prowadzenie przynajmniej jeden raz w półroczu rozgrzewki

 

  1.  Dokumentowanie swojej aktywności fizycznej za pomocą aplikacji internetowych lub dzienniczka treningowego,

 

  1.  Podejmowanie działań promujących aktywność fizyczną w środowisku szkolnym lub lokalnym (otoczenie ucznia),

 

  1.  Udział w masowych imprezach sportowo rekreacyjnych o charakterze lokalnym lub ogólnopolskim, np. biegi uliczne, rajdy rowerowe, aktywne forum turystyki pieszej itp.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENY PÓŁROCZNEJ LUB ROCZNEJ Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO

1)     OCENA CELUJĄCA

Ocenę celującą na pierwsze półrocze lub koniec roku szkolnego otrzymuje uczeń, który w zakresie:

 

  1. Postawy do przedmiotu wychowanie fizyczne i postawy do aktywności i sprawności fizycznej:

 

•    Jest zawsze przygotowany do zajęć wychowania fizycznego, m.in. posiada odpowiedni strój sportowy,

•     nie ćwiczy na lekcjach tylko Z bardzo ważnych powodów zdrowotnych, rodzinnych lub osobistych,

•     charakteryzuje się wysokim poziomem kultury osobistej,

•     używa właściwych sformułowań w kontaktach interpersonalnych z rówieśnikami w klasie oraz w stosunku do nauczyciela czy innych pracowników szkoły,

•    podejmuje indywidualny program treningowy w celu poprawy wyniku w danej próbie sprawności fizycznej,

•     bardzo chętnie współpracuje z nauczycielami wychowania fizycznego na rzecz szkolnej lub środowiskowej kultury fizycznej.

 

  1. Wiadomości i umiejętności:

 

•    W sposób bardzo dobry wykonuje wszystkie ćwiczenia w czasie lekcji,

 

•     pokazuje i demonstruje większość umiejętności ruchowych,

 

•     prowadzi rozgrzewkę lub ćwiczenia kształtujące bardzo poprawnie pod względem i metodycznym,

 

•     potrafi samodzielnie pod względem psychomotorycznym przygotować się do wybranego fragmentu zajęć,

 

•     umie samodzielnie przygotować miejsce ćwiczeń,

 

•     w sposób bezwzględny stosuje zasady bezpiecznej organizacji zajęć wychowania fizycznego,

 

•     zalicza wszystkie testy i próby sprawnościowe ujęte w programie nauczania,

 

•    samodzielnie zabiega o poprawę lub uzupełnienie próby sprawnościowej, w której nie uczestniczył z ważnych powodów osobistych, rodzinnych lub zdrowotnych,

 

•    uzyskuje bardzo znaczny postęp, w kolejnych próbach sprawnościowych, np. w ciągu roku szkolnego,

 

•     zalicza wszystkie sprawdziany umiejętności ruchowych bez jakichkolwiek błędów technicznych lub taktycznych,

 

•     ćwiczenia wykonuje zgodnie z przepisami lub zasadami,

•     wykonanie zadania ruchowego przez ucznia może być zawsze przykładem i wzorem do naśladowania dla innych ćwiczących,

 

•     potrafi wykonać ćwiczenie o znacznym stopniu trudności,

 

•     wykonuje zadania ruchowe nie tylko efektowne, ale i efektywne, np. trafia do bramki, rzuca celnie do kosza,

 

•    Stopień opanowania umiejętności ruchowych przez ucznia w sposób znaczący wpływa na wyniki drużyn szkolnych w zawodach i rozgrywkach różnych szczebli,

 

•     zalicza sprawdziany pisemne i testy na ocenę bardzo dobrą lub celującą,

 

•     stosuje wszystkie przepisy i zasady sportów indywidualnych oraz zespołowych, które były nauczane w trakcie zajęć wychowania fizycznego,

 

•     posiada rozległą wiedzę na temat rozwoju fizycznego i motorycznego.

 

 

  1. KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH:
  • Reprezentuje szkołę w zawodach sportowych na poziomie powiatu, rejonu, województwa lub w zawodach ogólnopolskich,
  • Systematycznie bierze udział w zajęciach sportowo-rekreacyjnych,
  • Stosuje opanowane umiejętności ruchowe w czasie zawodów i rozgrywek sportowych,
  • Stopień opanowania umiejętności ruchowych przez ucznia w sposób znaczący wpływa na wyniki drużyn szkolnych w zawodach i rozgrywkach różnych szczebli,
  • Wykazuje się dużym zakresem wiedzy nt. bieżących wydarzeń sportowych w kraju i za granicą,
  • Wzorowo pełni funkcje lidera grupy ćwiczebnej lub kapitana drużyny,

 

D) Systematycznego udziału w lekcjach wychowania fizycznego:

•    Uzyskał ocenę celującą w każdym miesiącu półrocza za systematyczny i aktywny udział w obligatoryjnych lekcjach wychowania fizycznego.

 

  1. Ocena bardzo dobra

 

Ocenę bardzo dobrą na pierwsze półrocze lub koniec roku szkolnego otrzymuje uczeń, który w zakresie:

 

  1. Postawy do przedmiotu wychowanie fizyczne i postawy do aktywności i sprawności fizycznej:

 

•    Jest przygotowany do zajęć wychowania fizycznego, m.in. posiada odpowiedni strój sportowy, ale sporadycznie nie bierze udziału w lekcjach z różnych powodów,

 

•     nie ćwiczy na lekcjach tylko z bardzo ważnych powodów zdrowotnych, rodzinnych lub osobistych,

 

•     charakteryzuje się właściwym poziomem kultury osobistej,

 

•     używa odpowiednich sformułowań w kontaktach interpersonalnych z rówieśnikami w klasie oraz w stosunku do nauczyciela czy innych pracowników szkoły,

 

•    Chętnie współpracuje z nauczycielami wychowania fizycznego na rzecz szkolnej lub środowiskowej kultury fizycznej.

 

B)     Wiadomości i umiejętności:

•    w sposób bardzo dobry wykonuje większość ćwiczeń w czasie lekcji,

•     pokazuje i demonstruje niektóre umiejętności ruchowe,

•    prowadzi rozgrzewkę lub ćwiczenia kształtujące poprawnie pod względem merytorycznym i metodycznym,

•     potrafi samodzielnie pod względem psychomotorycznym przygotować się do wybranego fragmentu zajęć,

•    umie z pomocą nauczyciela lub współćwiczących przygotować miejsce ćwiczeń,

•    stosuje zasady bezpiecznej organizacji zajęć wychowania fizycznego,

•    stara się dbać o stan techniczny urządzeń, przyborów i obiektów sportowych szkoły,

•    zalicza prawie wszystkie testy i próby sprawnościowe ujęte w programie nauczania,

•     poprawia lub uzupełnia próby sprawnościowe, w których nie uczestniczył z ważnych powodów osobistych, rodzinnych lub zdrowotnych za namową nauczyciela,

•     Uzyskuję znaczny postęp w kolejnych próbach sprawnościowych, np. W ciągu roku szkolnego,

•    Zalicza wszystkie sprawdziany umiejętności ruchowych z niewielkimi błędami technicznymi lub taktycznymi,

•     ćwiczenia wykonuje zgodnie z przepisami lub zasadami obowiązującymi w konkurencjach indywidualnych lub zespołowych,

•    potrafi wykonać ćwiczenia o dużym stopniu trudności,

•     wykonuje zadania ruchowe efektownie, ale nie zawsze efektywnie, np. sporadycznie trafia do bramki czy rzuca celnie do kosza,

•     stosuje opanowanie umiejętności ruchowe w czasie gry właściwej, w trakcie zajęć,

•     zalicza sprawdziany pisemne i testy na ocenę bardzo dobrą lub dobrą,

•     stosuje prawie wszystkie przepisy i zasady sportów indywidualnych oraz zespołowych, które były nauczane w trakcie zajęć wychowania fizycznego,

•     posiada bardzo dobrą wiedzę na temat rozwoju fizycznego i motorycznego.

C)     Kompetencji społecznych:

•    Reprezentuje szkołę w zawodach sportowych na poziomie miejskim lub gminnym, •     bardzo dobrze pełni funkcję lidera grupy ćwiczebnej lub kapitana drużyny,

•     stopień opanowania umiejętności ruchowych przez ucznia wpływa na wyniki drużyn szkolnych w zawodach i rozgrywkach różnych szczebli.

D)     Systematycznego udziału w lekcjach wychowania fizycznego:

•    Uzyskał ocenę bardzo dobrą w każdym miesiącu półrocza za systematyczny i aktywny udział w obligatoryjnych lekcjach wychowania fizycznego.

 

 

 

 

3) ocena dobra

Ocenę dobrą na pierwsze półrocze lub koniec roku szkolnego otrzymuje uczeń, który w zakresie:

A)     Postawy do przedmiotu wychowanie fizyczne i postawy do aktywności i sprawności fizycznej:

•    Jest przygotowany do zajęć wychowania fizycznego, m.in. posiada odpowiednie strój sportowy, ale zdarza się mu nie brać udziału w lekcjach z różnych powodów,

•    Nie ćwiczy na lekcjach tylko z ważnych powodów zdrowotnych, rodzinnych lub osobistych,

•    Charakteryzuje się właściwym poziomem kultury osobistej,

•    Nie zawsze używa odpowiednich sformułowań w kontaktach interpersonalnych z rówieśnikami w klasie oraz w stosunku do nauczyciela czy innych pracowników szkoły,

•    Sporadycznie współpracuje z nauczycielami wychowania fizycznego na rzecz szkolnej lub środowiskowej kultury fizycznej,

•    Nie uczęszcza na zajęcia sportowo-rekreacyjne,

 

B)     Wiadomości i umiejętności:

•    W sposób dobry wykonuje większość ćwiczeń w czasie lekcji,

 

•     nie potrafi pokazywać i demonstrować umiejętności ruchowych,

 

•     prowadzi rozgrzewkę lub ćwiczenia kształtujące w miarę poprawnie pod względem merytorycznym i metodycznym,

 

•     potrafi samodzielnie pod względem psychomotorycznym przygotować się do wybranego fragmentu zajęć, ale często to przygotowanie wymaga dodatkowych uwag i zaleceń nauczyciela,

 

•    Umie z pomocą nauczyciela lub współćwiczących przygotować miejsce ćwiczeń,

 

•     nie zawsze stosuje zasady bezpiecznej organizacji zajęć wychowania fizycznego,

 

•    dba o stan techniczny urządzeń, przyborów i obiektów sportowych szkoły, ale aktywność ta wymaga dodatkowej interwencji wychowawczej prowadzącego zajęcia,

 

•    Zalicza większość testów i prób sprawnościowych ujętych w programie nauczania,

 

•    poprawia lub uzupełnia próby sprawnościowe, w których nie uczestniczył z ważnych powodów osobistych, rodzinnych lub zdrowotnych za wyraźną namową nauczyciela,

 

•     uzyskuje niewielki postęp w kolejnych próbach sprawnościowych, np. W ciągu roku szkolnego,

 

•     raczej nie podejmuje indywidualnego programu treningowego w celu poprawy wyniku w danej próbie sprawności fizycznej,

 

•     zalicza wszystkie sprawdziany umiejętności ruchowych z niewielkimi błędami technicznymi lub taktycznymi,

 

•    Wykonuje ćwiczenia nie zawsze zgodnie z przepisami lub zasadami obowiązującymi w konkurencjach indywidualnych lub zespołowych,

 

•     potrafi wykonywać ćwiczenia o przeciętnym stopniu trudności,

 

•    Wykonuje zadania ruchowe efektownie, ale zawsze mało efektywnie, np. Nie trafia do bramki czy nie rzuca celnie do kosza,

 

•     nie potrafi zastosować opanowanych umiejętności ruchowych w czasie gry właściwej lub szkolnej,

 

•    Stopień opanowania umiejętności ruchowych przez ucznia nie wpływa na wyniki drużyn szkolnych w zawodach i rozgrywkach różnych szczebli,

 

•     zalicza sprawdziany pisemne i testy na ocenę dobrą.

 

•     stosuje przepisy i zasady sportów indywidualnych oraz zespołowych, które były nauczane w trakcie zajęć wychowania fizycznego,

 

•     posiada dobrą wiedzę na temat rozwoju fizycznego i motorycznego.

 

C) KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH:

•    bierze udział w klasowych i szkolnych zawodach sportowych,

 

•     dobrze pełni funkcję lidera grupy ćwiczebnej lub kapitana drużyny,

 

 

D) SYSTEMATYCZNEGO UDZIAŁU W LEKCJACH WYCHOWANIA FIZYCZNEGO:

 

•    uzyskał ocenę dobrą w każdym miesiącu półrocza za systematyczny i aktywny udział w obligatoryjnych lekcjach wychowania fizycznego.

 

  1. Ocena dostateczna

•    Ocenę dostateczną na pierwsze półrocze lub koniec roku szkolnego otrzymuje uczeń, który w zakresie:

 

  1. POSTAWY DO PRZEDMIOTU WYCHOWANIE FIZYCZNE I POSTAWY DO AKTYWNOŚCI I SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ:

 

•     jest przygotowany do zajęć wychowania fizycznego, m.in. posiada odpowiedni strój sportowy, ale często mu się zdarza nie brać udziału w lekcjach z różnych powodów,

 

•     nie ćwiczy na lekcjach z błahych powodów zdrowotnych, rodzinnych lub osobistych,

 

•     charakteryzuje się przeciętnym poziomem kultury osobistej,

 

  • Często używa nieodpowiednich sformułowań w kontaktach interpersonalnych z rówieśnikami w klasie oraz w stosunku do nauczyciela czy innych pracowników szkoły,

 

  • Nie współpracuje z nauczycielami wychowania fizycznego na rzecz szkolnej lub środowiskowej kultury fizycznej,

 

  • Nie uczęszcza na zajęcia sportowo-rekreacyjne,

 

  • Nigdy nie podejmuje indywidualnych form aktywności fizycznej w czasie wolnym.

 

  1. WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI:

 

  • W sposób dostateczny wykonuje większość ćwiczeń w czasie lekcji,

 

  • Nie potrafi pokazywać i demonstrować umiejętności ruchowych,

 

 

  • Nie potrafi przeprowadzić rozgrzewki lub ćwiczeń kształtujących poprawnie pod względem merytorycznym i metodycznym,

 

  • Nie potrafi samodzielnie pod względem psychomotorycznym przygotować się do wybranego fragmentu zajęć,

 

 

  • Umie z pomocą nauczyciela lub współćwiczących przygotować miejsce ćwiczeń,

 

  • Często nie stosuje zasad bezpiecznej organizacji zajęć wychowania fizycznego,
  • Dba o stan techniczny urządzeń, przyborów i obiektów sportowych szkoły, ale aktywność ta wy maga zawsze dodatkowej interwencji wychowawczej prowadzącego zajęcia,

 

  • Zalicza tylko niektóre testy i próby sprawnościowe ujęte w programie nauczania,

 

 

  • Nie poprawia lub nie uzupełnia prób sprawnościowych, w których nie uczestniczył z ważnych powodów osobistych, rodzinnych lub zdrowotnych,

 

  • Nie uzyskuje żadnego postępu w kolejnych próbach sprawnościowych np. w ciągu roku szkolnego,

 

  • Nigdy nie podejmuje indywidualnego programu treningowego w celu poprawy wyniku w danej próbie sprawności fizycznej,

 

 

  • Zalicza wszystkie sprawdziany umiejętności ruchowych z dużymi błędami technicznymi lub taktycznymi,

 

  • Wykonuje ćwiczenia prawie zawsze niezgodnie z przepisami lub zasadami obowiązującymi w konkurencjach indywidualnych lub zespołowych,

 

 

  • Potrafi wykonać ćwiczenia o niskim stopniu trudności,

 

  • Wykonuje zadania ruchowe mało efektownie i zawsze mało efektywnie, np. nie trafia do bramki, nie rzuca celnie do kosza,

 

 

  • Nie potrafi zastosować opanowanych umiejętności ruchowych w czasie gry właściwej lub szkolnej,

 

  • Zalicza sprawdziany pisemne i testy na ocenę dostateczną,

 

 

  • Stosuje niektóre przepisy i zasady sportów indywidualnych oraz zespołowych, które były nauczane w trakcie zajęć wychowania fizycznego,

 

  • Posiada dostateczną wiedzę na temat rozwoju fizycznego i motorycznego,

 

 

C) Kompetencji społecznych:

  • Nie bierze udziału w klasowych i szkolnych zawodach sportowych,

 

  • Nie pełni funkcji lidera grupy ćwiczebnej lub kapitana drużyny,

 

 

  • Stopień opanowania umiejętności ruchowych przez ucznia nie wpływa na wyniki drużyn szkolnych w zawodach i rozgrywkach różnych szczebli.

 

  1. Systematycznego udziału w lekcjach wychowania fizycznego:

 

  • Uzyskał ocenę dostateczną w każdym miesiącu półrocza za systematyczny i aktywny udział w obligatoryjnych lekcjach wychowania fizycznego.

 

  1. Ocena dopuszczającą

 

Oceny dopuszczającą na pierwsze półrocze lub koniec roku szkolnego otrzymuje uczeń, który w zakresie:

 

  1. Podstawy do przedmiotu wychowanie fizyczne i postawy do aktywności i sprawności fizycznej:

 

  • Bardzo często jest nieprzygotowany do lekcji, zapomina stroju,

 

  • Często nie ćwiczy na lekcjach z błahych powodów zdrowotnych, rodzinnych lub osobistych,

 

 

  • Charakteryzuje się niskim poziomem kultury osobistej,

 

  • Bardzo często używanie odpowiednich sformułowań w kontaktach interpersonalnych z rówieśnikami w klasie oraz w stosunku do nauczyciela czy innych pracowników szkoły,

 

 

  • Nie współpracuje z nauczycielami wychowania fizycznego na rzecz szkolnej lub środowiskowej kultury fizycznej,

 

  • Nie uczęszcza na zajęcia sportowo-rekreacyjne,

 

  • Nigdy nie podejmuje indywidualnych form aktywności fizycznej w czasie wolnym.

 

B)     Wiadomości i umiejętności:

  • W sposób nieudolny wykonuje większość ćwiczeń w czasie lekcji,
  • Nie potrafi pokazywać i demonstrować umiejętności ruchowych,
  • Nie potrafi przeprowadzać rozgrzewki lub ćwiczeń kształtujących poprawnie pod względem merytorycznym i metodycznym,
  • Nie potrafi samodzielnie pod względem psychomotorycznym przygotować się do wybranego fragmentu zajęć,
  • Umie z pomocą nauczyciela lub współćwiczących przygotować miejsce ćwiczeń,
  • Bardzo często nie stosuje zasad bezpiecznej organizacji zajęć wychowania fizycznego, a zachowanie ucznia na lekcji może zagrażać zdrowiu i życiu współćwiczących,
  • Nie dba stan techniczny urządzeń, przyborów i obiektów sportowych szkoły,
  • Zalicza tylko pojedyncze testy i próby sprawnościowe ujęte w programie nauczania,
  • Nie poprawia lub nie uzupełnia prób sprawnościowych, w których nie uczestniczył z ważnych powodów osobistych, rodzinnych lub zdrowotnych,
  • Nie uzyskuje żadnego postępu w kolejnych próbach sprawnościowych, np. w ciągu roku szkolnego,
  • Nigdy nie podejmuje indywidualnego programu treningowego w celu poprawy wyników danej próbie sprawności fizycznej,
  • Zalicza niektóre sprawdziany umiejętności ruchowych z rażącymi błędami technicznymi lub taktycznymi,
  • Wykonuje ćwiczenia zawsze niezgodnie z przepisami lub zasadami obowiązującymi w konkurencjach indywidualnych lub zespołowych,
  • Potrafi wykonać ćwiczenia o bardzo niskim stopniu trudności,
  • Wykonuje zadania ruchowe mało efektownie i zawsze mało efektywnie, np. nie trafia do bramki czy nie rzuca celnie do kosza,
  • Nie potrafi zastosować opanowanych umiejętności ruchowych w czasie gry właściwej lub szkolnej,
  • Stosuje niektóre przepisy i zasady sportów indywidualnych oraz zespołowych, które były nauczane w trakcie zajęć wychowania fizycznego,
  • Posiada niewielką wiedzę na temat rozwoju fizycznego i motorycznego.

 

 

C)     Kompetencji społecznych:

  • Nie bierze udziału w klasowych i szkolnych zawodach sportowych,
  • Nie pełni funkcji lidera grupy ćwiczebnej lub kapitana drużyny,
  • Stopień opanowania umiejętności ruchowych przez ucznia nie wpływa na wyniki drużyn szkolnych w zawodach i rozgrywkach różnych szczebli,

 

  1. Systematycznego udziału w lekcjach wychowania fizycznego:

 

  • Uzyskał oceny dopuszczającą w każdym miesiącu pół rota za systematyczny i aktywny udział w obligatoryjnych lekcjach wychowania fizycznego.

 

  1. Ocena niedostateczna

 

Ocenę niedostateczną na pierwsze półrocze lub koniec roku szkolnego otrzymuje uczeń, który w zakresie:

 

  1. Postawy do przedmiotu wychowanie fizyczne i postawy do aktywności i sprawności fizycznej:

 

  • Prawie zawsze jest nieprzygotowany do lekcji, zapomina stroju,
  • Bardzo często nie ćwiczy na lekcjach z błahych powodów zdrowotnych, rodzinnych lub osobistych,
  • Charakteryzuje się bardzo niskim poziomem kultury osobistej,
  • Zachowuje się wulgarnie w stosunku do nauczyciela oraz innych pracowników szkoły,
  • Nie współpracuje z nauczycielami wychowania fizycznego na rzecz szkolnej lub środowiskowej kultury fizycznej,
  • Nie uczęszcza na zajęcia sportowo-rekreacyjne,
  • Nigdy nie podejmuje indywidualnych form aktywności fizycznej w czasie wolnym.

 

  1. Wiadomości i umiejętności:

 

  • W sposób bardzo nieudolny wykonuje większość ćwiczeń w czasie lekcji,
  • Nie potrafi pokazywać i demonstrować umiejętności ruchowych,

 

  • Nie potrafi przeprowadzić rozgrzewki lub ćwiczeń kształtujących poprawnie pod względem merytorycznym i metodycznym,

 

  • Nie potrafi samodzielnie pod względem psychomotorycznym Przygotować się do wybranego fragmentu zajęć,

 

  • Nigdy nie przygotowuje miejsca ćwiczeń,

 

  • Nigdy nie stosuje zasad bezpiecznej organizacji zajęć wychowania fizycznego, a zachowanie ucznia na lekcji zawsze zagraża zdrowiu, a nawet życiu współćwiczących,

 

  • Nie dba o stan techniczny urządzeń, przyborów i obiektów sportowych szkoły, a nawet często je niszczy i dewastuje,

 

  • Nie zalicza większości testów i prób sprawnościowych ujętych w programie nauczania,

 

  • Nie poprawia lub nie uzupełnia prób sprawnościowych, w których nie uczestniczył z ważnych powodów osobistych, rodzinnych lub zdrowotnych,

 

  • Nie uzyskuje żadnego postępu w kolejnych próbach sprawnościowych, np. w ciągu roku szkolnego

 

  • Nigdy nie podejmuje indywidualnego programu treningowego w celu poprawy wyniku w danej próbie sprawności fizycznej,

 

  • Zalicza wszystkie sprawdziany umiejętności ruchowych z bardzo rażącymi błędami technicznymi lub taktycznymi,

 

  • Wykonuje ćwiczenia zawsze niezgodnie z przepisami lub zasadami obowiązującymi w konkurencjach indywidualnych lub zespołowych,

 

  • Nie potrafi wykonywać ćwiczeń nawet o bardzo niskim stopniu trudności,

 

  • Wykonuje zadania ruchowe mało efektownie i zawsze mało efektywnie, np. nie trafia do bramki, nie rzuca celnie do kosza,

 

  • Nie potrafi zastosować opanowanych umiejętności ruchowych w czasie gry właściwej lub szkolnej,

 

  • Zalicza sprawdziany pisemne i testy na ocenę niedostateczną,

 

  • Stosuje niektóre przepisy i zasady sportów indywidualnych oraz zespołowych, które były nauczane w trakcie zajęć wychowania fizycznego,

 

  • Posiada niedostateczną wiedzę na temat rozwoju fizycznego i motorycznego.

 

 

  1. Kompetencji społecznych:

 

  • Nie bierze udziału w klasowych i szkolnych zawodach sportowych,

 

  • Nie pełni funkcji lidera grupy ćwiczebnej lub kapitana drużyny,

 

  • Stopień opanowania umiejętności ruchowych przez ucznia nie wpływa na wyniki drużyn szkolnych W zawodach i rozgrywkach różnych szczebli,

 

  1. Systematycznego udziału w lekcjach wychowania fizycznego:

 

  • Uzyskał ocenę dopuszczającą w każdym miesiącu półrocza za systematyczny i aktywny udział w obligatoryjnych lekcjach wychowania fizycznego.

 

 

Postanowienia końcowe

  1. Zwolnienia lekarskie nie powodują obniżenia oceny za nieodpowiednią postawę ucznia, kompetencje społeczne oraz systematyczny udział w lekcjach.
  2. Po dłuższej nieobecności ucznia w szkole, jego obowiązkiem jest poinformować nauczyciela uczącego o danej sytuacji na pierwszej lekcji po powrocie do szkoły.
  3. Uczeń ma prawo do wykonania danego ćwiczenia stosownie do swoich możliwości, np. obniżona wysokość przyrządu.
  4. Po dłuższej absencji chorobowej lub innej związanej, np. z sytuacją rodzinną, uczeń nie ma obowiązku zaliczenia programu, który był realizowany w tym okresie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

266862